Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Aug 31, 2008

Tension

Tension, itulah yang aku hadapi sekarang, dengan bebanan dunia yang memeningkan kepala.

Mengharapkan sahabat untuk membantu, namun perkataan indah hanya terjadi dalam program sahaja, realitinya hanya 2, 3 (jeme, zupi, pali, zuhdi, amir) orang sahaja mengerti, yang lain......

Betullah kata-kata pali dalam blognya (http://thejihadz.blogspot.com) mengharapkan sahabat muncul membantu, namun yang ada hanyalah terik panas matahari.

Tension makin bertambah apabila sahabat bukan sahaja tidak membantu, malah mula mempertikaikan sumbagan pada perjuangan.

Kadang2 rasa hendak menangis, kadang2 rasa hendak maki je makhluk2 Allah ni, namun AKU MASIH SAYANGKAN SEMUA SAHABATKU.

Kadang2 terasa hendak lari dari medan perjuangan, namum bila difikirkan kembali, aku juga yang rugi.

Petang ini hati tiba2 terkenangkan kampung halamanku, mek abah, adik2ku...terasa sayu sangat.

Ya Allah, berikan lah daku kekuatan, jangan biarkan aku bertindak melampaui batasan sebagai seorang hamba Allah.

-ibnuahmad-

Aug 27, 2008

Maafkan Daku Sahabat


Apabila kehidupan di dunia ini mula dihiasi dengan kegembiraan yang berlebihan, hati ini mulai alpa dan leka terhadap Maha Pencipta. Apabila hubungan dengan yang Maha Pencipta makin berkurangan, mulailah syaitan menguasai jiwa, mulailah nafsu mengawal hati dan diri, sehinggakan......

Diri gagal dikawal dengan sempurna, kata-kata dan gelak ketawa menjadi berlebihan, perbuatan menjadi terlampau, hinggakan......

Ada sahabat yang terluka, ada sahabat yang kecewa, ada sahabat yang terasa, ada sahabat yang marah dengan kita.

Aku tidak tahu apakah ungkapan yang boleh ku lafazkan lagi untuk memohon maaf padamu, sahabatku. Pepatah pujangga mengatakan:

  • Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.
  • Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya.

Aku tidak mahu badan binasa dek kerana mulutku, aku tak mahu kejadian buruk berlaku akibat dari kata-kataku. Aku tak mahu ia terjadi dalam hidupku, maafkan daku sahabat.

Ya Allah, berikanlah kekuatan padaku.

*Artikel pendek ini ditulis selepas aku dimarahi oleh sahabatku akibat dari perbuatanku.


-ibnuahmad-

Aug 19, 2008

Rogol, Liwat & Raba

Jikalau dulu, banyak berita yang menghiasi di dada akhbar mengenai kes-kes rogol, zina, kerosakkan akhlak remaja (terutama akhbar harian metro) yang sampai ke suatu tahap kes-kes atau berita ini menjadi biasa kepada kita. Dah tak timbul soal sensitiviti di kalangan ummat Islam.

Kes-kes penculikan semakin meningkat yang mana melibatkan kanak-kanak menjadikan Malaysia tempat yang kurang selamat untuk kanak-kanak. Kes penculikan dan pembunuhan yang tak dapat diselesaikan semakin menghakis kepercayaan orang ramai terhadap badan berkanun. Mungkin inilah negara yang di war-warkan dengan SELAMAT, AMAN, MAKMUR.

Tiba-tiba negara dihebohkan dengan isu yang lebih popular iaitu kes liwat. Pengakuan terbuka yang dibuat oleh Saipool Bukhari untuk mencari keadilan bagi pihaknya adalah dilihat suatu tindakan yang berani. Sebagai seorang lelaki, saya merasakan pengakuannya tidak patut disiarkan secara umum melalui media massa. Saya merasakan maruah saya sebagai LELAKI turut tercalar dengan pengakuan tersebut, eeee.... Sungguh memalukan.

Persoalannya, adakah tindakan bersumpah dengan memegang QURAN adalah kaedah yang diajar oleh ISLAM. Banyak pendapat yang telah dikeluarkan mengenai tindakan tersebut, ada yang mengatakan ia mengikut cara YAHUDI, ada yang mempertahannya dengan mengatakan ia berlandaskan cara ISLAM yang sebenar.

Apabila difikirkan kembali, di zaman Nabi SAW, naskah AL-QURAN masih belum ada, AL-QURAN dibukukan pada zaman Khalifah Usman bin Affan. Maknanya bersumpah dengan memegang AL-QURAN bukan ajaran dari Nabi SAW, saya pun tak pasti.

Belum lagi reda dengan kes liwat, timbul pula kes raba. Kesian betul saya pada PUTERI UMNO ni, datang menyahut cabaran berjihad di Permatang Pauh, tetapi maruah tergadai. LAWA sangat ke PUTERI UMNO ni ataupun SEKSI sangat ke PUTERI UMNO ni sampai kena raba. Ataupun kaum LELAKI kat Permatang Pauh ni takleh tengok PEREMPUAN/PUTERI, asyik nak raba je. WANITA UMNO takde pula kena raba. Teruk betul kaum LELAKI ni, ishk3.

Apa-apapun, jom kita menyahut seruan Datuk Shahrizat untuk berjihad di Permatang Pauh. Takbir.....

-ibnuahmad-

Aug 9, 2008

Kekalutan yang Memualkan


Sejak akhir-akhir ini, saya semakin kalut dengan pelbagai aktiviti dan kerja. Kepenatan menyebabkan otak malas nak berfikir, badan malas nak bergerak. Otak menjadi agak beku. Ini menyebabkan saya malas hendak menulis.

Kebetulan pula, tiada isu yang menarik minat saya untuk berkongsi pendapat. Di dada media massa pula majoriti menyiarkan isu-isu politik yang memualkan yang menyebabkan saya muak untuk berkongsi pendapat. Isu-isu seperti kes liwat Datuk Seri Anuar Ibrahim, rasuah dan rasuah, muzakarah PAS-UMNO, pemilihan UMNO, pelan peralihan kuasa dan macam-macam lagi yang seolah-olah tiada perkara lain yang lebih penting yang hendak dibincangkan.

Saya melihat perkara ini seolah2 sengaja dirancang untuk memeningkan kepala rakyak. Apabila rakyat dah pening, muak, boring, maka rakyat dah mula tidak mengambil tahu tentang isu2 semasa. Ini membolehkan pihak2 tertentu mengambil kesempatan apabila tiada/kurang orang memerhatikan nya.

Sekadar luahan hati dan berkongsi pendapat.

-ibnuahmad-

Rumah Penginapan di Cameron Highland

Cameron highland, suatu tempat yang popular apabila disebut namanya. Baru-baru ini, saya dan kawan-kawan sempat melawat ke kawasan ini. Apa yang hendak saya pamerkan di sini ialah hiasan yang terdapat dalam rumah penginapan yang saya inap. Tersalah tempah tempat menginap kot.

Ini adalah hiasan yg terdapat dalam rumah. Seram jg diabuatnya.





Macam bekas minuman arak je, tak berani nak guna.

Cameron, saya tak tahu siapakah penduduk majoriti kat sini, apa yang dapat perhatikan, kemudahan untuk umat islam tidak disediakan lansung di rumah ini.

Masjid di kawasan ni pun kecil je, sampai ada kawan-kawanku tak jumpa dimana letaknya masjid, nasib baik aku jumpa.

-ibnuahmad-