Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger


Jul 19, 2008

Al Kisah Encik A to Z

Encik A to Z adalah seorang penduduk kampung yang agak berpengaruh. Dia berjaya melonjatkan namanya di kalangan penduduk kampung.

Hasil daripada keaktifan dalam parti politik, akhirnya dia terpilih sebagai calon adun untuk kawasan beliau. Dalam pilihanraya yang diadakan, beliau berjaya memenangi dewan undangan negeri kawasan tersebut.

Setelah beliau memenangi pilihanraya tersebut, beliau tidak banyak melakukan tugasnya sebagai YB. Namun begitu beliau masih dikenali sebagai orang kampung, tidak ego, tidak berlagak dan masih lagi dihormati oleh penduduk kawasan beliau.

Apabila terdapat ura-ura yang parlimen akan dibubarkan, beliau mula melakukan aktivitinya. Beliau mula menturap (tar) jalan-jalan kampung, taman perumahan yang begitu lama tidak dihiraukannya. Boleh dikatakan semua jalan di kawasan beliau diturap.

Akhirnya parlimen dibubarkan seterusnya pembubaran dewan undangan negeri. Sekali lagi beliau terpilih sebagai calon dan berjaya memenangi pilihanraya tersebut. Beliau telah dilantik sebagai exco kerajaan negeri.

Setelah hampir 4 bulan dilantik sebagai exco, beliau pun menganjurkan satu karnival untuk kawasan beliau. Karnival ini berkonsepkan hiburan yang mana terdapat pertandingan nyanyian, persembahan artis-artis dan lain-lain yang ditaja oleh syarikat2 besar. Alhamdulillah, segala perancangan yang dibuat dilihat gagal mendapat sambutan sehinggakan konsert artis terpaksa dibatalkan kerana ketiadaan pengunjung.

Bagaimana sebagai seorang exco yang sepatutnya memahami masalah rakyat yang kian tersepit dengan kenaikan harga barang dan harga minyak boleh mengeluarkan bajet yang besar untuk program hiburan. Adakah dia tidak memahami masalah rakyat ataupun 'orang kampung' sudah berubah.

Bagaimana nasibnya selepas ini tidak ditehui lagi. Adakah dia akan terpilih lagi sebagai calon. Adakah rakyat akan memilihnya lagi sebagai adun. Adakah dia akan terpilih lagi sebagai exco ataupun ke jawatan yang lebih tinggi. Apa lagi yang ingin buat pada penduduk tempat beliau.

-ibnuahmad-

1 comment:

Mohd Ariff Bin Azman said...

'beliau' yg dimaksudkan adalah aziz kaprawi....hahah ak dah agak dah..