Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Jul 15, 2008

Rumah Sewa - Pusat Pentarbiahan

Beberapa hari lepas, saya mula menduduki rumah sewa yang disewa bersama rakan-rakan. Sebelum ini rumah ini di jadikan tempat peninggalan barang-barang oleh kawan2. Oleh sebab itu penuh la rumah ini dengan barang.

Apa yang terjadi, seperti yang di jangka, barang2 yang ditinggalkan di sini tidak dituntut setelah tempoh perjanjian peninggalan barang2 tersebut.

Keadaan ini menyebabkan keadaan rumah gagal diuruskan dengan baik. Bukan saya ingin memberi alasan atas kegagalan kami menguruskan rumah, namun siapa yang berada ditempat ini, dialah yang merasa.

Ada juga yang melonggokan barang disini, selepas tamat tempoh, mereka mengambil barang keperluan meraka dan yang selebihnya ditinggalkan disini. Ada yang menyuruh ia supaya diwakafkan, ada juga yang suruh supaya di buang saja.

Wakaf. Suatu yang seronok didengar kerana mendapat barang2 secara percuma. Namun jika terlalu banyak barang2 yang ditinggalkan, BAYANGKANLAH.


Kami juga telah menjadi agen PUSAT RECYCLE apabila banyak barang yang ditinggalkan tanpa tuntutan terpaksa dijual untuk mengelakkan pembaziran dan mengelakkan rumah menjadi sarang pembiakan serangga ataupun stor barang2 tak berguna.

Kesimpulan yang boleh saya buat, duduk dirumah sewa mampu mendidik anda menjadi lebih tabah dan cekal hati. Ia juga mampu mendidik kita menjadi insan yang sabar. Oleh itu, marilah kita pakat2 duk umah sewa. TAKBIRRRRRRRRRR…

-ibnuahmad-

1 comment:

Mohd Ariff Bin Azman said...

pentarbiahan or pertarbiyahan...hehehe