Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Dec 29, 2008

Maal Hijrah

Maal Hijrah menyingkap sejarah kisah perpindahan Nabi Muhammad SAW dari Kota Makkah menuju ke Kota Yatrib yang kemudiannya ditukar nama menjadi Madinah. Hijrah berlaku disebabkan untuk menyelamatkan Islam dari di tindas dan melanjutkan proses penyebaran agama Islam yang tercinta.

Di tengah malam Rasul SAW berjalan ditemani oleh Saidina Abu Bakar yang menjadi teman setiap baginda. Baginda bersembunyi di dalam Gua Tsur menyebabkan musuh (kafir Qurais) gagal mencarinya.

Setelah tiba di Madinah, baginda disambut dengan meriah. Seluruh mukmin bersyukur dan gembira. Islam terus berkembang dalam mengampai sebuah impian untuk menegakkan agama Allah di muka bumi ini.

Namun kini, umat Islam.........

Hijrah rasul merupakan suatu hikmah. Dunia yang kelam bertukar cerah. Kemungkaran lenyaplah sudah. Tanda agama Islam peroleh kemenangan.

Hijrah rasul suatu iman. Ambillah ia menjadi panduan agar hidup kita tidak dalam kesesatan. Dalam kita menempuh ranjau kehidupan. Menanti ajal menjemput pergi.

Selamat menyambut kedatangan tahun baru Hijrah.

Rujukan: Shoutul Sofwa


-ibnuahmad-

Ringgit dan Perjuangan

Merentasi dunia yang semakin mencabar dewasa kini, umat Islam semakin hari semakin dilanda permasalahan yang besar, yang merumitkan, yang sukar diatasi dan ditangani. Permasalahan gejala sosial yang semakin meningkat, keruntuhan akhlak remaja, pergaulan bebas, penzinaan, anak luar nikah, pembunuhan. Makanan yang tidak halal memenuhi pasaran tempatan, riba, rasuah berleluasa di kalangan pemimpin (contoh pemilihan UMNO Mac 2009) sehingga ke rakyat bawahan (contoh polis, JPJ dll).


Pelbagai usaha dijalankan oleh bagi mengatasi permasalah ini. Ini termasuklah mengadakan ceramah-ceramah, seminar, kempen, forum dan pelbagai lagi program.


Dari segi aspek pemakanan halal, banyak program telah dijalankan pada peringkat awal. Sedikit demi sedikit masyarakat mulai sedar akan kepentingan makanan halal bagi melahirkan generasi mendatang yang lebih berwibawa untuk mengharungi masa depan yang lebih mencabar. Namun pada masa tersebut, makanan halal yang berada di pasaran amat sedikit menyukarkan masyarakat mencari barangan alternative yang halal bagi menggantikan makanan yang digunakan sebelum ini (tidak halal, syubhah).


Kini, pelbagai pihak telah berusaha menghasilkan makanan dan produk harian yang halal. Sesetengah barangan yang dihasilkan amat mahal harganya. Keadaan ekonomi masyarakat yang tidak begitu baik (pendapatan yang rendah, harga keperluan barangan keperluan semakin meningkat dll) menyebabkan mereka kurang mampu membeli produk halal.


Dulu produk halal kurang di pasaran, kini produk halal dan banyak tetapi harganya pula agak mahal.


Duit. Sememangnya suatu benda yang amat sensitif, yang boleh menimbulkan konflik, pergaduhan, pembunuhan. Ia juga boleh menjadi penyebab seseorang meninggalkan perjuangan. Seperti kata-kata seorang ustaz dalam kuliahnya, “jangan bercakap pasal jihad jika tidak sanggup mengorbankan wang ringgit”.


Perbanyakkanah sedekah, berkorbankanlah harta bagi memperoleh produk yang halal. Mantapkanlah perjuangan memelihara kesucian Islam, melahirkan generasi penyambung perjuangan. Perjuangan melibatkan semua aspek. Fizikal (tubuh badan sihat, cergas, kuat dll). Rohani (ilmu, amalan, iman dll)

-ibnuahmad-

Dec 20, 2008

Notis Kematian

Kematian, suatu hakikat yang pasti berlaku terhadap setiap jiwa yang bernyawa. Ianya sudah tercatat dalam ketentuan yang Maha Pencipta, yang wajib dipercayai dan diyakini oleh setiap manusia.

Firman Allah SWT yang bermaksud, “setiap yang benyawa pasti merasai mati”.

Namun, bilakah ia akan terjadi, dimanakah ia akan berlaku tidak diketahui oleh manusia. Ini menyebabkan manusia saban hari, semakin menuruti zaman, semakin alpa dan menzalimi diri sendiri. Jauh dari perhambaan diri kepada Allah.

Walaupun tarikh dan tempat kematian tidak diketahui oleh manusia, namun notis-notis peringatan telah disampaikan kepada manusia.
  1. Jikalau dulu mata cerah, kini mata sudah kabur. Terpaksa memakai cermin mata.
  2. Pinggang dan tulang-tulang sudah mula terasa sakit-sakit.
  3. Kedut-kedut di dahi sudah mula kelihatan menjelmakan diri.
  4. Rambut mula keguguran meninggalkan kepala.
  5. Bagi lelaki, misai dan janggut mula tumbuh.
  6. Rambut sudah mulai bertukar warna menjadi putih. Uban.
  7. Gigi?

Dan banyak lagi notis yang dihantar untuk mengingat manusia. Cuma sejauh manakah manusia berfikir, menghayati notis-notis yang telah dikirimkan. Mati. Persiapkanlah diri.

Oleh ibnuahmad, 20th December 2008

Adab yang Lazim bagi Isteri

  1. Kasih sayang kepada keluarga suami. Kebanyakkan wanita zaman sekarang kahwin kerana hendakkan suami sahaja, tetapi tidak mahu kepada keluarga suami. (Ini adalah adab yang salah)
  2. Peliharalah harta suami sama ada suami ada ataupun tiada dirumah.
  3. Kasih sayang terhadap segala kerabat suami, anak suami dan janganlah memakinya.
  4. Peliharalah daripada melawan cakap suami. Orang perempuan suka membantah cakap suami kerana ia merasa lebih besar/hebat daripada suami.

Maksud hadith “Bermulalah perempuan yang terlebih lebih hampir dengan rahmat (kasih sayang) Tuhan ialah apabila ia sembahyang di rumahnya”.


Apabila diizinkan oleh suami untuk keluar daripada rumah, adab yang lazim baginya ialah:

  1. Berpakaian buruk (maksud daripada pakaian buruk ialah pakaian yang tidak menarik minat orang lain).
  2. Jangan berhias dengan pakaian yang baik-baik (cantik-cantik).
  3. Jangan memakai bau-bauan.
  4. Hendaklah berjalan ditempat sunyi (tempat yang tidak sesak, tidak ramai orang), bukan di Bandar.
  5. Hendaklah memelihara suara daripada didengar oleh lelaki lain (tidak boleh perempuan menyanyi di khalayak ramai).
  6. Memelihara daripada orang lain mengenali rupanya.
  7. Jangan hiraukan lelaki lain daripada menuntut sebarang hajat (utamakan suami). Suami pula hendaklah menjadi yang terbaik untuk isteri.
  8. Jangan memperbanyakkan bertandang ke rumah sekampung (rumah orang lain).
  9. Jangan banyak berkata-kata dengan orang yang sekampung (orang ramai).
  10. Jangan masuk ke rumah orang sekampung melainkan ada hajat yang memerlukan untuk memasukinya. Hendaklah menjaga adab apabila bertandang ke rumah jiran dll.
  11. Jangan memberi izin kepada orang lelaki lain untuk masuk ke rumah (termasuklah jurujual) jika suami tiada di rumah. Ia adalah untuk memelihara sifat cemburu suami pada isteri.
  12. Hendaklah berpada dengan rezeki yang diberi oleh Allah SWT.
  13. Janganlah isteri menuntut apa yang lebih daripada kemampuan suaminya.
  14. Hendaklah mendahului hak suami daripada hak dirinya dan hak kerabatnya.


Huraian kitab Muhimmah olh Ust Muhammad Kazim Elias Al-Hafiz


-ibnuahmad- 16th December 2008

Dec 12, 2008

Larangan Lawat Kelantan Ditarik Balik

Terkejut juga baca berita hari ni. Tak tahu pula ada larangan oleh satu kerajaan negeri yang melarang semua jabatan dan agensinya mengadakan lawatan rasmi ke Kelantan.

Dalam hatiku berkata, bodoh dan jumudnya menteri besar negeri ni. Nak ambil populariti lah tu, maklumlah, calon timbalan presiden.

Berbalik pada isu pemilihan UMNO Mac depan, bagi aku Muhyiddin Yasin adalah jauh lebih cerdik dan calon yang terbaik untuk mengambil jawatan sebagai timbalan presiden UMNO berbanding dengan menteri besar ni.


-ibnuahmad-

Berita penuh dibawah ini bersumberkan berita hairan online, 13 Disember 2008.


MOHD ALI dan Adun Kuala Balah, Datuk Ab Aziz Derashid (dua dari kiri) melihat pelbagai risalah promosi Melaka Bandaraya Warisan Dunia di Majlis Perasmian Promosi Pelancongan 'Jom ke Melaka' di Kota Bharu, semalam.


KOTA BHARU: Kerajaan negeri Melaka kini membenarkan semua jabatan dan agensinya mengadakan lawatan rasmi ke Kelantan.

Ketua Menterinya, Datuk Seri Mohd Ali Rustam, berkata larangan itu sudah dibatalkan bagi membolehkan kerjasama antara kedua-dua negeri itu dilakukan.

"Lawatan ke Kelantan kini sudah dibenarkan, dulu dilarang disebabkan ada kaitan dengan pembabitan politik," katanya ketika berucap merasmikan Promosi Pelancongan 'Jom Ke Melaka' di Tecso Lembah Sireh dekat sini, semalam.

Awal April 2000, Mohd Ali menguatkuasakan larangan kepada semua jabatan dan agensi kerajaan negeri itu daripada mengadakan lawatan rasmi ke Kelantan dan Terengganu.

Bagaimanapun larangan itu tidak membabitkan lawatan tidak rasmi seperti melancong atau melakukan ziarah.

Beliau mengeluarkan arahan itu bukan bertujuan menganiayai kerajaan negeri Kelantan dan Terengganu yang dipimpin PAS, tetapi bagi memastikan dasar kerajaan negeri itu tidak dicontohi agensi kerajaan negeri Melaka. (Pemikiran yang bodoh)

Mohd Ali berkata, dengan kebenaran melawat Kelantan, Melaka berusaha mempromosikan negerinya kepada rakyat negeri ini sekali gus menjadikan bandar raya bersejarah itu tempat pelancongan unggul di Malaysia. (Nak ambil hati perwakilan UMNO Kelantan supaya undi beliau dalam pemilihan UMNO akan datang)

Dec 11, 2008

P.36 - Kuala Terengganu (UMNO vs PAS)

Gendang peperangan berbunyi lagi. Seruan jihad menyapa lagi. Walaupun tak sehebat PRU12, tapi getarannya tetap terasa. Pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu mampu memberi kesan yang besar dalam corak politik Malaysia.

Jika UMNO berjaya memenangi parlimen ini, ini menujukkan sokongan rakyat secara umumnya masih meyakini akan pihak pemerintah. Langkah bagi pakatan pembangkang untuk membentuk kerajaan masih lagi jauh. Apatah lagi untuk Islam membentuk kerajaan. Berdasarkan situasi semas, kemenangan UMNO mungkin boleh berlaku disebabkan oleh akan berlakunya perubahan kuasa dalam UMNO itu sendiri. Ini boleh memulihkan keyakinan pengundi.

Jika PAS yang menang, insyaallah jalan untuk pakatan rakyat membentuk kerajaan makin hampir. Tetapi susur jalan perjuangan Islam masih jauh. Pejuang-pejuang Islam harus bekerja dengan lebih kuat bagi memastikan bumi ini disinari oleh cahaya agama Allah. Jalan perjuangan bukan suatu yang senang untuk ditempuhi.


Berkemungkinan ada calon ke3 atau ke4 yang akan menawarkan diri untuk bertanding. Mungkin nenek tua akan bertanding lagi (atas tajaan suatu pihak yang mempunyai kepentingan tertentu) walaupun duitnya dah banyak habis semasa PRU12 yang lepas. Mungkin ada yang tidak berpuas hati kerana tidak dicalonkan oleh parti lalu membuat keputusan untuk bertanding atas tiket bebas atau yang diletakkan sebagai strategi politik parti yang bertanding.

Banyak kemungkinan yang boleh berlaku.

Namun, pejuang Islam tidak boleh leka walaupun apa yang berlaku, walau apa pun keputusannya. Musuh Allah perlu diatasi agar jalan dakwah dapat memecut laju. Mengikis kejahilan, kemaksiatan, kemungkaran. Menegakkan Islam adalah kewajiban setiap individu.


-ibnuahmad-

Selawat dan Salam Ya Rasulullah



Selawat dan salam doa dan pujian
Keatas junjungan Nabi yang Mulia,
Selawat dan salam doa dan pujian
Keatas junjungan Nabi yang Mulia,
Keatas junjungan Nabi yang Mulia.

Engkau Matahari dikala siang,
Engkau Rembulan di waktu malam
Seisi dunia menatang cahaya,
Seluruh buana meyambut gembira,
Penyelamat ummat hidup sejahtera.

Dec 10, 2008

Mempolitikkan Kejadian Tanah Runtuh Bukit Antarabangsa

SHAH ALAM 10 Dis. – Bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo menyelar kerajaan campuran negeri yang cuba lepas tangan dengan menyalahkan dirinya pula sebagai punca berlaku tanah runtuh di Bukit Antarabangsa, Hulu Klang Sabtu lalu.

Menurut beliau, sepatutnya kerajaan campuran Selangor bertanggungjawab ke atas kejadian itu kerana ia mungkin tidak melaksanakan sistem pemantauan berkesan ke atas kawasan tersebut.

Sumber: Utusan Malaysia Online


Ulasan:

Sifat semulajadi manusia yang asyik ingin menyalahkan orang lain bagi melepaskan diri daripada kesalahan yang telah dilakukan. Penggondolan Bukit Antarabangsa telah banyak dilakukan di zaman pemerintahan Khir Toyo. Memang wajar beliau disalahkan sebagai punca ataupun penyebab berlakunya tanah runtuh di Bukit Antarabangsa.

Firman Allah SWT dalam surah Ar-Rum ayat 41 yang bermaksud
"Telah berlaku berbagai kerosakan dan bala bencana di daratan dan di lautan disebabkan oleh tangan manusia; (yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)".

Pemantauan terhadap pergerakan tanah amat sukar dijalankan. Ia tidak seperti memantau kanak-kanak yang sedang bermain atau memantau pergerakan pembangkan yang mengadakan demonstrasi. Ia melibatkan suatu kajian yang terperinci dan menggunakan tenaga pakar. Punca utama berlaku tanah runtuh ialah pergerakan air di bawah tanah yang mana ia sukar dikesan dengan mata kasar.

Sesuatu bencana yang berlaku adalah suatu musibah atau pengajaran bagi manusia yang sering lupa dan alpa. Ia adalah suatu pemberian dan kurnia dari Allah agar manusia segera bertaubat. Ia bukanlah suatu medan untuk kita bertelagah, tuduh menuduh dan mempolitikkan isu untuk mencari populariti. Apa yang penting, cari jalan penyelesaian terbaik. Islam adalah penyelesaian yang terbaik.

Katakanlah: "Mengembaralah kamu di muka bumi kemudian lihatlah bagaimana kesudahan orang-orang yang telah lalu (yang telah dibinasakan); kebanyakan mereka adalah orang-orang musyrik". (jika demikian keadaannya) maka hadapkanlah dirimu (wahai Muhammad) ke arah agama yang betul, sebelum datangnya dari Allah: hari yang tak dapat ditolak; pada hari itu manusia akan berpecah (kepada dua golongan). Sesiapa yang kufur ingkar maka dia lah sahaja yang menanggung bencana kekufurannya itu, dan sesiapa yang beramal soleh (yang membuktikan imannya), maka merekalah orang-orang yang membuat persiapan untuk kesenangan diri mereka masing-masing;
(Surah Ar-Rum: 42-44)

-ibnuahmad-

Dec 4, 2008

Opick - Assalamualaikum

Assalamualaikum ya akhi ya ukhti

Salam salam hai saudaraku
Semoga Allah merahmatimu
Salam salam wahai semua
Semoga hidup jadi bahagia

Bila hati terasa sedih
Bila jiwa terasa hampa
Mungkin kita sudahlah lupa
Berzikir tenangkan jiwa

Assalamualaikum ya akhi ya ukhti

Bila langkah sempit di dunia
Rezeki dicari alangkah susah
Mungkin kita sudahlah lupa
Sedekah lapangkan harta

Dalam hidup semua bekerja
Kadang salah bahkan berdosa
Jangan-jangan berputus asa
Ampunan Allah selalu terbuka

Assalamualaikum ya akhi ya ukhti

Salam salam hai saudaraku
Semoga Allah merahmatimu
Salam salam wahai semua
Semoga hidup jadi bahagia

Dalam hidup tiada sempurna
Kadang khilaf kadang terlupa
Jangan-janganlah putus asa
Ampunan Allah selalu terbuka

Assalamualaikum ya akhi ya ukhti

Bila hati terasa sedih
Bila jiwa terasa hampa
Mungkin kita sudahlah lupa
Berzikir tenangkan jiwa

Dalam hidup semua bekerja
Kadang salah bahkan berdosa
Jangan-janganlah berputus asa
Ampunan Allah selalu terbuka

Dec 3, 2008

Kelemahan Dalaman Punca Krisis Moral

KUALA LUMPUR 3 Dis. – Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, krisis moral yang berlaku di kalangan belia hari ini berpunca daripada kelemahan dalaman yang tidak ditanam dengan kekuatan spiritual dan juga emosi.

Timbalan Perdana Menteri berkata, kekuatan material dan juga fizikal tidak mampu menentukan kejayaan seseorang itu sekiranya ia tidak disertai dengan emosi serta spiritual yang mantap.

‘‘Malah kejayaan sesebuah peradaban atau tamadun bangsa itu juga banyak bergantung kepada kekuatan minda.

‘‘Hari ini, kita lihat masalah yang berlaku kepada para belia apa yang kita sebut sebagai krisis moral adalah berpunca daripada kelemahan dalaman kerana tidak ada kekuatan spiritual dan emosi,” tegas beliau.

petikan daripada utusan online.

Hero Ayam


Debaran pemilihan UMNO semakin terasa (orang UMNO sahaja). Tarikhnya semakin hari semakin dekat.

Boleh dikatakan setiap hari akan muncul hero-hero ayam UMNO untuk buat kenyataan-kenyataan dalam media cetak (surat kabar, majalah dll) dan media elektronik (TV, internet,radio dll). Tambah-tambah yang akan bertanding dalam pemilihan depan. Kononnya mengambil berat tentang rakyat. Kebanyakkan nak raih populariti untuk bertanding merebut jawatan (petikan kata-kata Soi Lek). Menyampah betul aku. Sampai isu perkauman sudah tidak diendahkan lagi. Yang kedengaran hanyalah ketuanan melayu.

Tunggu dan lihat je la bagaimana pelawak-pelawak yang cuba menunjukkan lakonan yang mantap.

Mentaliti Umat Melayu Islam Malaysia

Assalamualaikum ya akhi ya ukhti....


Apa yang dapat aku perhatikan, mentaliti umat Melayu sekarang ini masih lagi berada di takut lama dan enggan berubah.

Pemerhatian 1: Makanan Orang Melayu
Sebahagian besar masih lagi terlalu berbangga dengan produk buatan bukan Islam. Contohnya ubat gigi Colgate dan Darlie. Kopi Power Root. Sedangkan dengan kemajuan yang kita ada sekarang, umat Islam sudah mampu menyediakan barangan pilihan/alternatif yang halal dan toyyiba. Tidak dinafikan bahawa barangan buatan bukan Islam mempunyai logo HALAL, tapi sejauh manakah status halalnya boleh dipercayai? Dunia akhir zaman ini....

"Nak beli kopi radix tak?", tanya ku. "Aku minum kopi power root je, aku tak boleh minum kopi lain", balas seorang kenalan ku. Belum cuba, dah kata tak boleh, itulah kaum ku.

"Nak kopi radix tak Pak Cik?". "Tak nak, mahal", rungut seorang penggerai. Tidak aku nafikan harga kopi radix memang agak mahal, tapi kalau kopi yang buatan bukan orang Islam, boleh pula dia jual. Harga lebih kurang je.

*Isu Semasa: Sekarang ni dah heboh pula dengan kopi radix palsu, baru nak hidup sikit perniagaan orang Islam, dah ada yang nak sabotaj.


Pemerhatian 2: Politik Perniagaan
Aku melihat bagaimana kaum cina kelantan pandai mengatur strategi perniagaan mereka yang mana mereka menggunakan nama yang lebih mesra dengan penduduk melayu islam setempat. Contohnya pasaraya BILAL dan SALAMKU di kelantan adalah milik orang cina. Sebaliknya orang melayu yang hendak berniaga sibuk mencari nama dalam bahasa asing yang kononnya akan meningkatkan daya saing. Billion Trading, De Classic Life antara syarikat anak melayu. Bank Pertanian pun dah ditukar nama pada Agro bank.

Kita terlalu berbangga dengan bahasa asing. Sedangkan sejarah membuktikan tiada tamadun yang menggunakan bahasa asing mampu berdiri dengan gah.


*Isu Semasa:
  1. Penjenamaan semula bagi menghadapi cabaran global. "Malaysia ni kerja dia asyik tukar nama universiti je, tapi ranking universiti makin jatuh. Tengok luar negara, universiti yang bernama institute ataupun college, tak de pula yang nak tukar nama, tapi ia tetap popular, maju dan mendapat sambutan semua orang diseluruh dunia", rungut orang kuat UMNO kampungku (lebih kurang la maksud kata-katanya).
  2. Pembelajaran sains dan matematik untuk sekolah rendah dalam bahasa inggeris akan diteruskan.


-ibnuahmad-

Nov 30, 2008

Tamadun Khilafah Islamiyah

Bermula lebih 1400 tahun dahulu, Islam mula tersebar di muka bumi setelah Nabi Muhammad SAW diutus menjadi rasul. Setelah baginda wafat, perjuangan menyebarkan Islam diteruskan oleh para sahabat.

Saidina Abu Bakar berjuang menentang golongan murtad dan golongan yang enggan membayar zakat. Setelah golongan ini berjaya diatasi, baginda mula mengalihkan tumpuan untuk meluaskan empayar Islam. Pembukuan Al-Quran bermula pada zaman ini.

Saidina Umar meneruskan permulaan meluaskan empayar Islam yang dirintis oleh Saidina Abu Bakar. Baginda berjaya mengusai dua empayar yang terbesar iaitu Rom Byzantine dan Sassanid Parsi. Baginda akhirnya dibunuh oleh seorang yahudi setelah 10 tahun memerintah.

Saidina Uthman meneruskan operasi meluaskan empayar Islam. Pembukuan Al-Quran diselesaikan pada zaman baginda. Akhirnya baginda gagal mengawal suasana umat Islam. Kacau bilau mula berlaku dan akhirnya baginda telah dibunuh oleh peberontak.

Saidina Ali tidak meneruskan operasi perluasan empayar sebaliknya cuba mengawal suasana kacau bilau yang berlaku. Akhirnya tercetus dua peperangan yang besar sesama umat Islam (Perang Jamal dan Perang Siffin). Baginda dibunuh semasa dalam perjalanan untuk menunaikan solat subuh di masjid.

Muncul pula kerajaan Bani Umayyah. Khalifah pertama, Muawwiyah b Abu Sufyan dilantik semasa majlis tahkim dalam peperangan Siffin. Muawwiyah mewariskan jawatan khalifah kepada anaknya, Yazid I menyebabkan wujudnya kerajaan bani Umayyah. Muawwiyah meneruskan perluasan empayar Islam. Apabila kerajaan ini mulai lemah (kelemahan dari segi pimpinan dan perebutan kuasa), Bani Abbasiyah melancarkan pemberontakkan dan berjaya menggulingkan kerajaan Bani Umayyah.

Kerajaan Bani Abbasiyah pula mengambil alih. Disamping perluasan kuasa, Kerajaan Bani Abbasiyah menumpukan kepada tamadun ilmu. Zaman kegemilangan berlaku pada pemerintahan Khalifah Harun Ar Rashid dan anaknya Khalifah Al Makmum. Perebutan kuasa dalaman menyebabkan pemerintahan semakin lemah dan akhirnya kerajaan ini dikalahkan oleh tentera Monggol.

Setelah hampir 30 tahun kejatuhan Bani Abbasiyah, Empayar Turki Uthmaniyyah muncul. Empayar ini berjaya meluaskan pengaruh Islam. Pada zaman pemerintahan Sultan Muhammad Al Fateh, baginda telah berjaya menawan Kota Konstantinopel, Kota terakhir Rom Byzantine. Kota ini gagal ditawan sejak 800 tahun yang lalu. Baginda adalah orang yang dimaksudkan oleh Rasulullah SAW dalam hadisnya yang bermaksud, "Kota Konstantinopel akan ditawan oleh seorang raja yang baik, tenteranya yang baik dan rakyatnya yang baik". Kota ini ditukar nama kepada Islambul (islam keseluruhannya). Pemerintahan yang tidak cekap, pemberontak dan muncul gerakan nasionalisme adalah faktor utama kejatuhannya. Pada tahun 1924, Mustapa Kamal Al Tanturk telah menggulingkan khalifah islamiyah terakhir dan menubuhkan negara republik.

*Ringkasan daripada buku "Jatuhnya Sesebuah Tamadun" karya Mohamad Nurhakim (2008) dan penambahan sedikit daripada pengetahuan penulis.


-ibnuahmad-

Nov 28, 2008

Sayap Kiri

Aku mengambil contoh struktur tentera musyrikin Makkah dalam peperangan Uhud
  • Jeneral Perang – Abu Sufyan bin Harb
  • Sayap Kanan – Khalid Al Walid
  • Sayap Kiri – Ikrimah bin Abu Jahal
  • Belakang – Bahagian makanan, minuman dan perubatan
  • Sokongan – Penyair wanita digunakan untuk menguatkan semangat kaum lelaki berperang.

Jikalau dilihat dalam konsep peperangan, peranan sayap kiri tentera adalah amat penting. Ia sama penting dengan peranan sayap kanan.

Kalau dilihat dari sudut ini, wanita diletakkan dibahagian sokongan, bukannya sayap kiri.

Pada dasarnya, lelaki mampu berjuang walaupun tanpa wanita. Tetapi ia akan menjadi agak tempang ataupun kurang sempurna tanpa kehadiran golongan ini.

Ada yang mengumpamakan lelaki sebagai burung dan wanita pula sebagai sayap kiri. Tanpa sayap kiri (wanita), burung (lelaki) tidak boleh terbang (berjuang). Perumpamaan ini seolah-olah menyatakan lelaki tak boleh berjuang tanpa kehadiran wanita tetapi pada hakikatnya lelaki boleh berjuang tanpa wanita. Bagi aku, perumpamaan ini tak sesuai.

Jikalau diumpamakan lelaki sebagai ayam dan wanita sebagai sayap kiri. Bagiku ia agak logik juga. Ini kerana tanpa sayap kiri (wanita), ayam (lelaki) tetap boleh berjalan (berjuang) walaupun kelihatan agak cacat dan kurang sempurna.

Apa la yang mengarut hari ni.


-ibnuahmad-

Banyak Cakap

Tidak dapat dinafikan lagi bahawa manusia pada zaman ini memang suka bercakap (ada juga yang tidak suka bercakap, namun kuantitinya adalah sedikit). Apabila berjumpa dengan teman sebaya, teman rapat ataupun teman yang telah lama tidak berjumpa, bertambah lagi rancak topik perbualannya. Keadaan ini berlaku tidak kira dari golongan lelaki atau perempuan.

Perempuan dengan sikapnya yang amat pemalu apabila berada di depan lelaki, tapi apabila di belakang tabir (contohnya tabir solat), masya allah, tak berhenti mulutnya. Sampai nak solat pun dah jadi kurang khusyuk. Lelaki pun lebih kurang je.


Menarik mengenai percakapan ni ialah sampai dalam tidur pun mulut masih lagi bercakap (mengigau). Maklumlah, masa tak tidur cukup pendek, jadi sambung cakap masa tidur pula. Di sini aku selitkan cerita perempuan yang banyak bercakap (berleter) yang aku ambil dari http://uncle.blogdrive.com/


Seorang lelaki yang mengunjungi Umar bin Khattab untuk mengadu mengenai perangai isterinya. Dia berdiri di luar pintu menunggu Umar keluar.

Tiba-tiba dia terdengar isteri Umar sedang meleterinya, sedangkan Umar diam tidak menjawab walau sepatah pun.

Lelaki itu beredar sambil berkata kepada dirinya sendiri: "Kalau beginilah keadaan Umar, seorang Amirulmukminin yang selalu keras dan tegas, maka bagaimana dengan aku?"

Selepas itu Umar keluar dari rumahnya dan melihat lelaki tadi beredar. Umar memanggilnya dan bertanya tujuan kedatangannya.

Lelaki itu berkata: "Wahai Amirulmukminin, aku datang untuk mengadu mengenai perangai isteriku yang buruk dan suka berleter kepadaku.

Tadi aku mendengar isteri anda pun begitu juga. Lalu aku berkata kepada diriku: Kalau begini keadaan Amirulmukminin dengan isterinya, maka bagaimana dengan aku?"

Umar berkata kepadanya: "Wahai saudaraku, sesungguhnya aku bersabar mendengar leterannya kerana dia mempunyai hak ke atas aku.

"Sesungguhnya dia memasak makanan aku, mengadun roti untuk aku, membasuh pakaian aku dan menyusui anakku, padahal semua itu tidak diwajibkan ke atasnya.

"Dia juga menenangkan hatiku daripada melakukan perbuatan yang haram (zina). Sebab itulah aku bersabar dengan kerenahnya."

Lelaki itu menjawab: "Wahai Amirulmukminin, demikian jugalah isteriku."

Umar pun berkata kepadanya: "Maka bersabarlah wahai saudaraku. Sesungguhnya kerenahnya itu tidak lama, hanya seketika saja."


Bersabarlah wahai kaum lelaki, termasuklah aku.


-ibnuahmad-

Nov 21, 2008

Lawan Tetap Lawan

Degil, keras kepala, ego dan macam-macam lagi. Seronok betul meyaksikan drama Wanita UMNO the movie ni. Pelan peralihan kuasa, pencalonan ketua pergerakan dan naib ketua, bertanding atau tak, kritikan dan pendapat dan macam-macam lagi. Satu plot cerita yang baik, menarik dan masih belum diketahui "ending"nya bagaimana.

Bagi Shahrizat, anda mendapat sokongan yang banyak. Anda telah mengambil kira suara akar umbi. Betul tindakan anda untuk bertanding jawatan Ketua. Lawan tetap lawan.

Bagi Rafidah, anda perlu mempertahankan maruah anda, pelan peralihan kuasa yang telah dipersetujui sebelum ini tetapi telah dilanggari. Anda perlu mempertahankan maruah anda. Lagipun anda mendapat pencalonan yang tinggi untuk jawatan tersebut. Lawan tetap lawan.

Dari segi strategi politiknya pula, keadaan ini mungkin rancangan sulit dan licik untuk menjatuhkan Sharizat dari pergerakan ini. Sharizat yang tersepit antara dua keadaan terpaksa membuat pilihan untuk bertanding dan ini memberi peluang kepada Rafidah untuk menyingkirkan beliau dalam pemilihan agong tidak lama lagi.

Antara perkara utama yang hendak diketengahkan dalam filem "Wanita UMNO The Movie" ini ialah kekuasaan, keegoan dan maruah.

Yang sedang bergembira sekarang ialah Kamilia. Yang lagi gembira En Najib (sebab dah menang jawatan presiden).

Tunggu dan lihat apakah kesudahan filem terhangat 2008/2009 ini. Hahahaha......


-ibnuahmad-

Nov 18, 2008

AWAS: Kopi Radix Tiruan

Nov 15, 2008

Kisah-Kisah Dahulu (Sirah Nabawiyyah dan Sahabat)

Ini adalah kisah pembunuhan sesama umat Islam, pembunuhan wanita dan perobohan masjid (rumah ibadat) yang aku ingat berlaku pada zaman rasulullah SAW dan para sahabat.



Pembunuhan Orang Islam.


Pembunuhan sesama Islam yang pertama berlaku pada Khalifah yang ke 3, Saidina Uthman bin Affan. Baginda telah dibunuh oleh pemberontak dari Iraq. Sampai sekarang pembunuhnya masih belum diketahui. Rentetan daripada peristiwa ini, berlakulah pembunuhan sesama Islam secara besar-besaran.


Perlantikan Saidina Ali sebagai khalifah ke 4 tidak mendapat bersetujuan ramai ekoran daripada perlantikannya tidak mengikut prosedur perlantikan khalifah. Saidatina Aishah, dan dua orang sahabat yang dijamin syurga (Zubir bin Awwan dan Talhah bin Ubaidillah) berjaya mengumpulkan tentera untuk menentang Saidina Ali. Akhirnya berlakulah peperangan Jamal yang berjaya dimenangi oleh Saidina Ali. Zubir bin Awwan dan Talhah bin Ubaidillah syahid dalam peperangan ini.


Pada zaman tersebut, keadaan umat Islam huru-hara. Saidina Ali berpendapat mendamaikan umat Islam adalah perkara yang perlu di utamakan terlebih dahulu. Saidina Muawwiyah tidak puas hati kerana menganggap Saidina Ali tidak mengendahkan tentang pembunuhan Saidina Uthman. Akhirnya berlakulah peperangan Siffin yang dimenangi oleh Saidina Ali.


Kedua-dua peperangan ini melibatkan korban umat Islam yang ramai.



Pembunuhan Wanita


Syair dalam bangsa arab amat penting. Seorang penyair perempuan bernama Asma binti Marwan yang terkenal di Madinah. Setelah sinar Islam datang ke Madinah, Asma tetap dengan agama yahudi. Ia telah mencipta rangkap-rangkap syair untuk menghina Rasulullah, Islam, masjid dan lain-lain. Ini telah menimbulkan kemarahan Umair bin Adi, saudara Asma dan juga seorang yang buta. Umair merancang membunuh Asma. Rasulullah memberi keizinan kepada Umair. Akhirnya Umair berjaya membunuh Asma semasa Asma tidur.



Perobohan Masjid Dirar


Masjid Dirar dibina oleh golongan munafik madinah berdekatan masjid Quba’. Selepas kembalinya Rasulullah dari Peperangan Tabuk, Rasulullah mengarahkan perobohan masjid tersebut. Masjid yang didirikan bukan atas dasar taqwa pun dirobohkan.



-ibnuahmad-

Nov 14, 2008

Ukhwah Itu Indah...


Firman Allah yang Bermaksud:

"Sesunguhnya Orang-Orang Yang Beriman Itu Adalah Bersaudara, Maka Damaikanlah Di Antara Dua Saudara Kamu Yang Bertelagah Itu Dan Bertaqwalah Kepada Allah Supaya Kamu Beroleh Rahmat"

Al-Hujurat: 10

Bila Dua Diri Mencintai Ilahi
Bergabunglah Jiwa Bersatulah Hati
Dua Jiwa Satu Cinta...
Dua Jasad Satu Matlamat...

Bila Cinta Kerana Allah
Berpisahnya Tidak Gelisah...
Bila Rindunya Kerana Yang Satu
Bertemunya Pasti Tidak Jemu
Ukhwah Itu Indah...
Bila Bertemu Dan Berpisah Kerana Allah


Oleh In-Team

Selamat Berjuang Cikgu Muda

Sempet aku bermesej dengan tiga (3) orang sahabat yang baru dapat posting kat Sarawak. Mereka ini mengambil jurusan pendidikan biologi dekat UPSI.

Aku bertanya dimanakah mereka ditempatkan?

Jawapan 1: Aku duk di Limbang, dekat dengan Brunai, majoriti Iban.

Jawapan 2: Saya dapat kat Miri, saya ni bukan duk bandar, tapi pedalaman..nak tubik bandar pun payah.

Jawapan 3: Ana ditempatkan di Miri, agak pedalaman juga la.

Seronok juga aku mendengarnya. Apabila kita merantau, tengoklah kebudayaan setempat. Bawa masuk kebudayaan kita yang baik ke dalam budaya tempat tersebut. Cuba ubah budaya yang tidak sihat di kawasan tersebut, ambil yang baik sebagai pengalaman dan ilmu untuk kegunaan di masa hadapan.

Selamat berjuang cikgu muda. Bela lah anak murid mu dari kejahilan. Cetuskan misi dakwah, hapuskan taghut dan kezaliman. Hanya Allah yang mampu mengubahnya. Tugas manusia hanya melaksanakan tanggungjawabnya, amal makruf, nahi mungkar.



Gambar ini tiada kaitan dengan coretan diatas, boleh renung, semak balik dengan ilmu yang ada, cuba berfikiran dengan waras, buat penilaian, yang mana agaknya lebih sopan?


-ibnuahmad-

Keikhlasanku: Kisah Muslimin

KISAH 1: En T.

En T merupakan salah seorang ahli jamaah surau. Boleh dikatakan setiap waktu solat dia berada di surau. En T selalu mengerjakan solat sunat di surau. Namun, apabila berada di rumah, En T tak pernah mengerjakan solat sunat.

*Hadis: Solat sunat afdal dilakukan di rumah berbanding di Masjid/Surau. Ada ulamak yang membuat perumpamaan perbandingan solat sunat di rumah dengan solat sunat di masjid/surau seperti solat fardhu berjemaah dengan solat fardhu berseorangan. Mana yang lebih untung? Sejauh manakah keikhlasan kita mengerjakan solat sunat di masjid? Di masjid memang rajin buat, tapi kat rumah?


KISAH 2: Abang H.

Abang H dilantik sebagai pengerusi Lujnah Tarbiah bagi Pemuda UMNO bahagian. Dalam setiap program, Abang H sentiasa segak dengan pemakaian serbannya. Pada sesi pemilihan yang baru lepas, Abang H tidak terpilih lagi memegang jawatan tersebut. Kini Abang H tidak lagi memakai serban setiap kali menghadiri program.

*Pakai serban masa ada jawatan sahaja, lepas tu? Sejauh manakah keikhlasan.


KISAH 3: Pak N.

Pak N memegang Biro Dakwah untuk sebuah NGO. NGO ini amat terkenal kerana dianggotai oleh ramai wanita-wanita muda yang cantik. Pak N terkenal sebagai seorang yang amat kuat bekerja dalam usaha dakwah sehingga kadang-kadang masa tidurnya turut tergadai, kerja lain tertangguh. Namun, Pak N amat jarang ke masjid untuk mengerjakan solat jemaah walaupun rumahnya berdekatan dengan masjid. Ada khabar angin yang berbunyi Pak N buat kerja kerana wanita dalam NGO tersebut.

*Bukankah kaum lelaki wajib mengerjakan solat secara berjamaah? Khabar angin, betul atau tidak? Jika betul, sejauh mana kerja-kerja dakwah yang dilakukan jika ia kerana wanita? Jika salah, kerja dakwah perlu seiring dengan ibadat lain terutamanya solat (memelihara solat - solat di awal waktu, berjamaah)


-ibnuahmad-
*Kisah-kisah dari imaginasi penulis.

Nov 12, 2008

Ibu Tunggal Lacur Diri Kepada Rakan Sepejabat, Sanggup Dibayar Secara Ansuran

Inilah hakikat Negara Malaysia yang dikatakan maju oleh para pemimpin yang berkuasa. Masih ada golongan yang tidak terbela terutamanya golongan ibu tunggal dan golongan kurang upaya.

Adakah kita boleh menerima pakai fatwa yang dibuat oleh Dr Mashitah, menghalalkan pelacuran jika darurat. Bagi aku yang jahil ini, fatwa tersebut tidak boleh diterima pakai sama sekali.

Dimanakah kesucian maruah wanita Islam, dimanakah nilai harga diri umat Islam.

Dimanakah peranan para pemimpin. Tidak kira pemimpin daripada pihak kerajaan ataupun pembangkan. Para pemimpin perlu mengambil langkah sewajarnya untuk mengatasi masalah ini. Jangan asyik mendabik dada menyatakan kemajuan Negara jika perkara seperti ini masih wujud dalam Negara ini.

Kepada golongan-golongan penentang POLIGAMI, adakah anda tidak merasa bersalah perkara ini berlaku. Wanita yang tiada pembelaan sehingga berlaku perkara ZINA. Anda patut rasa berdosa akan tindakan anda.

Kepada golongan LELAKI yang beriya-iya hendak kahwin melebihi seorang, inilah peranan anda, inilah tanggungjawab anda.

Selamatkanlah wanita, selamatkanlah maruah ISLAM. Jangan biarkan perkara jijik seperti ini berlaku dalam masyarakat Islam.

Berita penuh dibawah ini.



-ibnuahmad-


Sumber berita: http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Wednesday/Mutakhir/20081112135942/Article/index_html

GOMBAK: Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) mendedahkan dua ibu tunggal di Pulau Pinang terpaksa melacurkan diri kepada rakan sekerja, termasuk sanggup dibayar secara ansuran, bagi menyara anak mereka.

Seorang daripada mereka bekerja sebagai jaga dan mempunyai enam anak, manakala seorang lagi tukang cuci, terpaksa berbuat demikian kerana kesempitan hidup apabila bekas suami gagal memberi nafkah anak-anak, walaupun Mahkamah Syariah mengeluarkan perintah berkenaan, sejak tiga tahun lalu.

Ketua Pengarah merangkap Ketua Hakim Syarie JKSM, Datuk Ibrahim Lembut, berkata berdasarkan maklumat diperoleh kelmarin, ibu tunggal enam anak itu terpaksa melacurkan dirinya selepas dua bulan diceraikan.

"Dia sudah tiga tahun diceraikan dan pada bulan kedua dia mula melacurkan diri kepada rakan sekerja, malah menerima bayaran secara ansuran kerana mahu menyara anaknya kerana gajinya sebagai jaga terlalu kecil.

"Seorang lagi ibu tunggal yang bekerja sebagai tukang cuci juga mengambil jalan sama bagi menyara beberapa anaknya," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Isu-Isu Mahkamah Syariah Ke-10 di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) di sini, hari ini.

Nov 10, 2008

Orang Kurang Upaya

Lebih kurang dua minggu lepas, aku berpeluang menjadi orang kurang upaya (OKU). Demam. Pelik rasanya demam ini, tak pernah ku lalui demam sepertinya sebelum ini. Pada pendapat ku, mungkin ini adalah demam urat.

Seluruh badan terasa sakit. Mencucuk-cucuk. Dua hari, asyik terlentang tidur sahaja, nak duduk pun tak larat. Tiada kekuatan. Begitulah keadaanku menjadi orang kurang upaya.

Sahabatku, Faisal (bukan nama sebenar) mengatakan itu sebagai kafarah dosa-dosa ku. Betul, itu adalah kafarah dosa jika bersabar. Kalau tak sabar, tak jadi kifarah dosa juga.

Zaim (juga bukan nama sebenar) mengatakan itu petanda nak mati. Jawapannya, mengikut firman Allah yang bermaksud: "Setiap yang bernyawa pasti merasai mati kemudian kepada kamilah kamu dikembalikan – (Surah al-Ankabut, ayat 57). Semua manusia menuju kearah kematian, tak kira sakit, OKU ataupun tidak.

Terdapat empat jenis manusia yang dapat ku simpulkan daripada peristiwa ini:
  1. Mengingati Allah sebelum sakit dan ketika sakit. Manusia yang tidak leka walaupun apa yang berlaku kepada dirinya.
  2. Mengingati Allah sebelum sakit tetapi tidak ketika sakit. Asyik melayan kesakitan hingga melupakan tanggungjawab sebagai hamba.
  3. Hanya mengingati Allah ketika sakit. Manusia yang hanya ingat akan Allah sewaktu berada dalam kesusahan tetapi tidak sewaktu senang.
  4. Tidak mengingati Allah semasa senang ataupun sakit. Kehidupan manusia yang amat malang. Tidak menemui cahaya kebenaran.

Golongan manakah kita tergolong. Fikir, renung dan buatlah perubahan kearah kebaikan. Ikhlaskan niat kita.

-ibnuahmad-

Nov 3, 2008

Thariq bin Ziyad

Aku terasa ingin mengetahui mengenai tokoh ini. Pada awalnya aku berangapan bahawa beliau tergolong daripada golongon sahabat. Aku menekan 'keyboard' komputer untuk mencari maklumat mengenai tokoh ini.

Beliau tidak tergolong dalam golongan sahabat. Beliau memeluk Islam di zaman pemerintahan Saidina Muawiyah daripada daulah Uthmaniyyah.

Beliaulah tokoh ataupun panglima perang yang membebaskan bumi sepanyol daripada kekejaman pemerintah nasrani. Setelah hampir dua tahun berperang, bumi Sepanyol berjaya ditawan sepenuhnya oleh tentera Islam.

Sepanyol ditukar nama kepada Andalusia yang diperintah oleh umat Islam selama beratus-ratus tahun lamanya. Bumi yang telah ramai melahirkan ulamak dan ilmuan Islam ini akhirnya kembali ditawan oleh Kuffar akibat daripada kelekaan dan kelalaian ummat kepada Maha Pencipta.

Aku tidak mahu berceloteh panjang mengenai beliau. Aku 'link'kan maklumat yang aku dapat dalam sebuah blog di sebelah kanan blog ini dalam ruangan SIRAH PILIHAN. Kepada sesiapa yang nak tahu lebih lanjut mengenainya, bolehlah buka 'link' tersebut. Jika ingin mengetahui lebih lanjut, bolehlah mencari buku mengenainya sebagai bacaan tambahan.

Sesungguhnya tak rugi jika kita mencari ilmu. Kita yang rugi jika kita tidak mencari.


-ibnuahmad-

Oct 28, 2008

Said bin Zaid

Nama lengkapnya Said bin Zaid bin Amr bin Nufail Al-Quraisyi Al-Adawi. Dipanggil Abu A’war. Dilahirkan di Mekah tahun 22 sebelum hijrah.

Said termasuk orang yang awal memeluk agama Islam dan dia adalah antara 10 orang sahabat yang dijamin syurga oleh Rasulullah SAW.

Said berkahwin dengan Fatimah binti Al Khattab, adik kepada Saidina Umar bin Al Khattab. Umar juga bernikah dengan adik perempuan Said, Atikah.

Peristiwa Saidina memeluk Islam berlaku di rumah Said. Saidina Umar mendengar Said dan isteri sedang membaca Al-Quran. Saidina Umar amat marah lalu memukul Said dan Fatimah. Apabila melihat Fatimah tercedera, Saidina Umar merasa kasihan lalu meminta lembaran Al Quran yang dibaca oleh Said. Pada awalnya Said enggan menyerahkannya tetapi akhirnya menyerahkannya. Hati Saidina Umar menjadi lembut apabila membaca ayat tersebut lalu pergi berjumpa Rasulullah SAW untuk memeluk Islam.

Sebelum perang Badar, Rasulullah SAW menghantar Said menguruskan satu misi penting ke luar Madinah sehingga ia tidak ikut dalam perang tersebut. Oleh sebab perkara tersebut, Rasulullah SAW tetap memberinya bahagian dari hasil rampasan perang Badar. Selain perang Badar, Said tidak pernah ketinggalan mengikuti semua peperangan bersama Rasulullah SAW.

Said juga mengikuti dalam peperangan Yarmuk, pengepungan Kota Damaskus dan pembebasanya. Said juga pernah diangkat sebagai komandan perang di Kota Damaskus.

Said meninggal dunia di Al-Aqiq, sebuah daerah yang berhampiran dengan Kota Madinah pada tahun 51 H. Jasadnya dimakamkan di Kota Madinah.

-ibnuahmad-


Rujukan:
Syaikh Muhammad Sa’id Mursi, (2005), Tokoh-Tokoh Besar Islam Sepanjang Sejarah, Pustaka Al-Kautsar, Jakarta Timur.

Saad bin Abi Waqas

Nama lengkapnya Saad bin Malik bin Uhaid bin Abd Manaf Az-Zuhri, biasa dipanggil Abu Ishaq dan digelari Faris Al-Islam. Dilahirkan di Mekkah pada tahun 23 sebelum hijrah. Ia termasuk orang yang mula-mula masuk islam. Ketika itu ia baru berusia 17 tahun.


Setelah masuk islam, ibunya mogok makan agar Saad murtad dari islam. Saad berkata, “perlu diketahui wahai ibuku, sekiranya ibu memiliki 100 nyawa dan nyawa ibu dicabut oleh malaikat satu persatu, maka aku tidak akan murtad dari agama baruku ini”.


Daripada peristiwa ini, lalu turunlah firman Allah SWT yang bermaksud, “dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; dan jika mereka berdua mendesakmu supaya engkau mempersekutukan DAKU (dalam ibadatmu) dengan sesuatu yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya, maka janganlah engkau taat kepada mereka. kepada Akulah tempat kembali kamu semuanya, kemudian Aku akan menerangkan kepada kamu segala yang kamu telah kerjakan. (Al-Ankabut: 8)


Saad adalah orang yang pertama memanah dalam perang di jalan Allah. Saad adalah salah seorang antara 10 sahabat yang dijamin syurga oleh Rasulullah SAW.


Tak kala sampai berita tentang serangan Pasukan Persia terhadap kaum muslimin dan gugurnya 4000 tentera muslimin dalam pertempuran Al Jisr dan penduduk Iraq mengingkari janji mereka, Khalifah Umar bin Al Khattab telah memutuskan untuk mengepalai sendiri angkatan tentera Muslimin. Akan tetapi kaum muslimin tidak bersetuju. Abdurrahman bin Aus mengusulkan untuk mengutuskan Saad bin Abi Waqas sebagai panglima perang. Pasukan Saad telah berjaya memerangi pasukan Persia sampai ke wilayah Nahrawand kemudian ke wilayah Al-Madain.


Dalam perang Al-Madain, pasukan yang dipimpinnya menyeberangi sungai Eufrat. Ketika mereka turun ke sungai dengan kenderaan tunggangan mereka, Saad menyuruh mereka mengucapkan, “Kami meminta pertolongan kepada Allah dan bertawakkal kepadanya. Cukuplah bagi kami Allah sebagai wakil. Tidak ada daya dan kekuatan selain daya dan kekuatan dari Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung”. Setelah itu mereka berjalan atas sungai seperti mereka berjalan di darat.


Saad adalah salah satu diantara enam orang yang ditunjukkan oleh Umar sebagai calon untuk menggantikannya sebagai Khalifah selepas peninggalannya. Saidina Uthman bin Affan dipilih sebagai pengganti Umar.


Saad menghindarkan diri dari pergolakan politik antara Saidina Ali (khalifah ke4) dengan Saidina Muawiyah.


Ia kehilangan penglihatannya di akhir hayatnya. Ia meninggal dunia di istananya di daerah Al-‘Aqiq yang berjarak 5 batu dari Kota Madinah. Ia meninggal pada tahun 55 H dalam usia 80 tahun.


-ibnuahmad-



Rujukan:

  1. Syaikh Muhammad Sa’id Mursi, (2005), Tokoh-Tokoh Besar Islam Sepanjang Sejarah, Pustaka Al-Kautsar, Jakarta Timur.

Oct 25, 2008

Ihfazillah Ya Fazka

Ihfazillah Ya Fazka bermaksud peliharalah Allah, maka Allah akan memelihara kamu.

Kali pertama aku mendengar perkataan ini ialah ia tajuk bagi sebuah kitab. Pada 25 Syawal, aku mengikuti satu perbincangan mengenai Hadis ke 19 dalam dalam hadis 40.

Apa yang dimaksudkan dengan peliharalah ialah memelihara hukumNya, hakNya, perintahNya, laranganNya dengan cara mengerjakan dan meninggalkan sesuai dengan ketetapan syariat Islam.

Cara Allah memelihara manusia meliputi dua (2) perkara. Pertama Allah memelihara manusia dalam urusan hidupnya di dunia seperti memelihara kesihatannya, hartanya dan keluarganya dari suatu bahaya.

Kedua Allah memlihara manusia akan agamanya dan imannya daripada dinodai dan dikotori oleh segala yang haram hingga akhir hayatnya dan mati dalam iman.

Perkara ini berhubung dengan ketaqwaan manusia yang dikerjaan secara ikhlas kepada Allah. Keikhlasan meliputi intipati daripada semua amalan manusia.

Hadis ke 19 ini juga membincangkan tentang "mintalah kepada Allah. Meminta dan memohon adalah doa, doa adalah ibadat. Ibadat tidak boleh dilakukan melainkan kepada Allah daripada sekalian makhluknya.


Rujukan:
  1. Mustafa 'Abdul Rahman, (2008), Hadith 40 - Terjemahan dan Syarahan, Dewan Pustaka Fajar, Shah Alam, Selangor.

-ibnuahmad-

Oct 24, 2008

Tudung: Perbualanku dengan Seorang Muslimat

Ini adalah antara dialog antara muslimat tersebut denganku. Aku menegurnya mengenai pemakaian tudung. Jawapannya adalah seperti berikut:


Muslimat wrote:

waalaikumussalam...

trima kasih atas teguran saudara...
tggujwb sesama muslim utk menegur sesama saudaranya....

tak tahu pulak pakaian sy xdisenangi...
atau dgn kata laen tidak menutup aurat...

terima kasih sgt ats teguran tu....
saudara mengklasifikasikan saya sebagai muslimat y bertudung labuh...

maafla saya katakan...
sy ni org y semmgnya kurg ilmu agama...

sy dgn jujurnya berkata y sy bkn bertudung labuh...

sy nk tye saudara la...
bertudung labuh...dgn y mnutup aurat...
maksudnya menutup melebihi paras dada...
xsama ke?

atau bertudung labuh itu br dikatakan menutup aurat...
ttp yang bertudung pendek tidak menutup aurat...mksudnya tudung pendek ttp melebihi paras dada...

sy xsuke membezakan antara 2 istilah ni...walaupon ade sesetengah y suke membezakan istilah tersebut....dan memndg serong pd org2 spt kami...

kami mghrpkan teguran bknnye pndgn negatif kpd kami...
pepon trima kasih pd saudara y sudi menegur

hya pendapat dr sy y semmgnya kekurgn ilmu agama...
hrp teguran dr sesiapa y ingin menegur...

syukran.....


ibnuahmad wrote:

Apa yg saya fahami, pemakaian tudung wajib melepasi paras dada, paras bahu. Mcm yg awak pakai masa mula2 saya kenal awak dulu, bg saya pada masa tu dah ok, dh saya anggap sebagai tudung labuh.

Apa yang saya anggap labuh, xla labuh sampai ke lutut. Kalau labuh macam tu lagi ok.

sesuai dengan firman Allah dalam surah surah al ahzab ayat 59 yng bmaksud

"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan Yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara Yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan Yang baik-baik) maka Dengan itu mereka tidak diganggu. dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."

Saya tegur awak sebab saya tengok sejak akhir2 ni tudung awak xmelepasi tahap yang sepatutnya. (pada pandangan saya)

Sekadar menegur (tanggungjawab seorang mukmin), berkongsi ilmu, pendapat. Saya juga bukan ahli dalam bidang ini. Minta tunjuk ajar.

Oct 22, 2008

Permata yang Dicari

Sengaja memilih tajuk ini (tajuk lagu kump Dehearty), sekadar perkongsian apa yang terpendam. Rangkap pertama lagu kump ini adalah seperti berikut:

Hadirnya tanpa kusedari
Menggamit kasih cinta bersemi
Hadir cinta insan padaku ini
Anugerah kurniaan Ilahi

Namun bagiku, hadirnya telah ku sedari. Apa yang diharapkan, ia berkekalan, sebagai kekuatan kepada ku, dalam mendepani arus yang penuh dengan pelbagai onak duri, suka duka. Aku juga mengharapkan kehadirannya tidak melalaikan ku.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Dinikahi wanita itu kerana empat perkara, iaitu kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya, dan agamanya. Maka pilihlah dalam hal agamanya. Nescaya beruntunglah kedua-dua tangannya”.


Pada pandangan ku, dia sudah sempurna dari segi agamanya, kecantikannya, keturunannya, dan hartanya. Apa yang aku mahukan, apa yang aku inginkan, sudah mencukupi pada pandangan mataku. Ku akhiri dengan satu hadis Rasulullah SAW yang bermaksud,


“Tepatlah panduan syariat kebangsawanan, hartawanan dan rupawan hanyalah nilaian. Sesungguhnya kekayaan pada lapangnya hati, rupawan pada indahnya budi, kebangsawanan pada kerendahan diri yang sering sujud di telapak Illahi, apabila pilihan lantaran agama, kekal setia buat selamanya.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)


Akhir kata, ku ucapkan selamat lahir kepada semua sahabatku yang dilahirkan pada bulan ini. Lagu ini ditujukan khas untuk semua. Khasnya untuk..........


-ibnuahmad-

Saujana - Selamat Hari Lahir

Awan Berarak Ceria, Tiada Titisan Hujan
Pohon Melambai, Tanda Sokongan

Kususuri Perjalanan, Bertemankan Senyuman
Di Hari Lahirmu, Sahabatku

Dedaun Berguguran
Membuktikan Kedewasaan
Walau Tanpa Madah Dan Hadiah
Namun Cukup Bagiku, Sekadar Ucapan

Selamat Hari Lahir, Iringi Doa Kuhulur
Bersyukur KepadaNya, Atas Nikmat Usia

Sahabatku
Usia Yang Tuhan Kurniakan Ini
Dihasilah Ia Dengan Amalan Yang Murni
Semoga Ia Menjadi Temanmu Di Akhirat Nanti
Selamat Hari Lahir

Usiamu Ibarat Mutiara
Tiada Berganti Lagi
Hiaskan Iman Bersulam Taqwa
Agar Sempat Mengucup
Haruman Syurgawi