Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger


Nov 3, 2008

Thariq bin Ziyad

Aku terasa ingin mengetahui mengenai tokoh ini. Pada awalnya aku berangapan bahawa beliau tergolong daripada golongon sahabat. Aku menekan 'keyboard' komputer untuk mencari maklumat mengenai tokoh ini.

Beliau tidak tergolong dalam golongan sahabat. Beliau memeluk Islam di zaman pemerintahan Saidina Muawiyah daripada daulah Uthmaniyyah.

Beliaulah tokoh ataupun panglima perang yang membebaskan bumi sepanyol daripada kekejaman pemerintah nasrani. Setelah hampir dua tahun berperang, bumi Sepanyol berjaya ditawan sepenuhnya oleh tentera Islam.

Sepanyol ditukar nama kepada Andalusia yang diperintah oleh umat Islam selama beratus-ratus tahun lamanya. Bumi yang telah ramai melahirkan ulamak dan ilmuan Islam ini akhirnya kembali ditawan oleh Kuffar akibat daripada kelekaan dan kelalaian ummat kepada Maha Pencipta.

Aku tidak mahu berceloteh panjang mengenai beliau. Aku 'link'kan maklumat yang aku dapat dalam sebuah blog di sebelah kanan blog ini dalam ruangan SIRAH PILIHAN. Kepada sesiapa yang nak tahu lebih lanjut mengenainya, bolehlah buka 'link' tersebut. Jika ingin mengetahui lebih lanjut, bolehlah mencari buku mengenainya sebagai bacaan tambahan.

Sesungguhnya tak rugi jika kita mencari ilmu. Kita yang rugi jika kita tidak mencari.


-ibnuahmad-

No comments: