Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger


Nov 30, 2008

Tamadun Khilafah Islamiyah

Bermula lebih 1400 tahun dahulu, Islam mula tersebar di muka bumi setelah Nabi Muhammad SAW diutus menjadi rasul. Setelah baginda wafat, perjuangan menyebarkan Islam diteruskan oleh para sahabat.

Saidina Abu Bakar berjuang menentang golongan murtad dan golongan yang enggan membayar zakat. Setelah golongan ini berjaya diatasi, baginda mula mengalihkan tumpuan untuk meluaskan empayar Islam. Pembukuan Al-Quran bermula pada zaman ini.

Saidina Umar meneruskan permulaan meluaskan empayar Islam yang dirintis oleh Saidina Abu Bakar. Baginda berjaya mengusai dua empayar yang terbesar iaitu Rom Byzantine dan Sassanid Parsi. Baginda akhirnya dibunuh oleh seorang yahudi setelah 10 tahun memerintah.

Saidina Uthman meneruskan operasi meluaskan empayar Islam. Pembukuan Al-Quran diselesaikan pada zaman baginda. Akhirnya baginda gagal mengawal suasana umat Islam. Kacau bilau mula berlaku dan akhirnya baginda telah dibunuh oleh peberontak.

Saidina Ali tidak meneruskan operasi perluasan empayar sebaliknya cuba mengawal suasana kacau bilau yang berlaku. Akhirnya tercetus dua peperangan yang besar sesama umat Islam (Perang Jamal dan Perang Siffin). Baginda dibunuh semasa dalam perjalanan untuk menunaikan solat subuh di masjid.

Muncul pula kerajaan Bani Umayyah. Khalifah pertama, Muawwiyah b Abu Sufyan dilantik semasa majlis tahkim dalam peperangan Siffin. Muawwiyah mewariskan jawatan khalifah kepada anaknya, Yazid I menyebabkan wujudnya kerajaan bani Umayyah. Muawwiyah meneruskan perluasan empayar Islam. Apabila kerajaan ini mulai lemah (kelemahan dari segi pimpinan dan perebutan kuasa), Bani Abbasiyah melancarkan pemberontakkan dan berjaya menggulingkan kerajaan Bani Umayyah.

Kerajaan Bani Abbasiyah pula mengambil alih. Disamping perluasan kuasa, Kerajaan Bani Abbasiyah menumpukan kepada tamadun ilmu. Zaman kegemilangan berlaku pada pemerintahan Khalifah Harun Ar Rashid dan anaknya Khalifah Al Makmum. Perebutan kuasa dalaman menyebabkan pemerintahan semakin lemah dan akhirnya kerajaan ini dikalahkan oleh tentera Monggol.

Setelah hampir 30 tahun kejatuhan Bani Abbasiyah, Empayar Turki Uthmaniyyah muncul. Empayar ini berjaya meluaskan pengaruh Islam. Pada zaman pemerintahan Sultan Muhammad Al Fateh, baginda telah berjaya menawan Kota Konstantinopel, Kota terakhir Rom Byzantine. Kota ini gagal ditawan sejak 800 tahun yang lalu. Baginda adalah orang yang dimaksudkan oleh Rasulullah SAW dalam hadisnya yang bermaksud, "Kota Konstantinopel akan ditawan oleh seorang raja yang baik, tenteranya yang baik dan rakyatnya yang baik". Kota ini ditukar nama kepada Islambul (islam keseluruhannya). Pemerintahan yang tidak cekap, pemberontak dan muncul gerakan nasionalisme adalah faktor utama kejatuhannya. Pada tahun 1924, Mustapa Kamal Al Tanturk telah menggulingkan khalifah islamiyah terakhir dan menubuhkan negara republik.

*Ringkasan daripada buku "Jatuhnya Sesebuah Tamadun" karya Mohamad Nurhakim (2008) dan penambahan sedikit daripada pengetahuan penulis.


-ibnuahmad-

No comments: