Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Nov 15, 2008

Kisah-Kisah Dahulu (Sirah Nabawiyyah dan Sahabat)

Ini adalah kisah pembunuhan sesama umat Islam, pembunuhan wanita dan perobohan masjid (rumah ibadat) yang aku ingat berlaku pada zaman rasulullah SAW dan para sahabat.



Pembunuhan Orang Islam.


Pembunuhan sesama Islam yang pertama berlaku pada Khalifah yang ke 3, Saidina Uthman bin Affan. Baginda telah dibunuh oleh pemberontak dari Iraq. Sampai sekarang pembunuhnya masih belum diketahui. Rentetan daripada peristiwa ini, berlakulah pembunuhan sesama Islam secara besar-besaran.


Perlantikan Saidina Ali sebagai khalifah ke 4 tidak mendapat bersetujuan ramai ekoran daripada perlantikannya tidak mengikut prosedur perlantikan khalifah. Saidatina Aishah, dan dua orang sahabat yang dijamin syurga (Zubir bin Awwan dan Talhah bin Ubaidillah) berjaya mengumpulkan tentera untuk menentang Saidina Ali. Akhirnya berlakulah peperangan Jamal yang berjaya dimenangi oleh Saidina Ali. Zubir bin Awwan dan Talhah bin Ubaidillah syahid dalam peperangan ini.


Pada zaman tersebut, keadaan umat Islam huru-hara. Saidina Ali berpendapat mendamaikan umat Islam adalah perkara yang perlu di utamakan terlebih dahulu. Saidina Muawwiyah tidak puas hati kerana menganggap Saidina Ali tidak mengendahkan tentang pembunuhan Saidina Uthman. Akhirnya berlakulah peperangan Siffin yang dimenangi oleh Saidina Ali.


Kedua-dua peperangan ini melibatkan korban umat Islam yang ramai.



Pembunuhan Wanita


Syair dalam bangsa arab amat penting. Seorang penyair perempuan bernama Asma binti Marwan yang terkenal di Madinah. Setelah sinar Islam datang ke Madinah, Asma tetap dengan agama yahudi. Ia telah mencipta rangkap-rangkap syair untuk menghina Rasulullah, Islam, masjid dan lain-lain. Ini telah menimbulkan kemarahan Umair bin Adi, saudara Asma dan juga seorang yang buta. Umair merancang membunuh Asma. Rasulullah memberi keizinan kepada Umair. Akhirnya Umair berjaya membunuh Asma semasa Asma tidur.



Perobohan Masjid Dirar


Masjid Dirar dibina oleh golongan munafik madinah berdekatan masjid Quba’. Selepas kembalinya Rasulullah dari Peperangan Tabuk, Rasulullah mengarahkan perobohan masjid tersebut. Masjid yang didirikan bukan atas dasar taqwa pun dirobohkan.



-ibnuahmad-

No comments: