Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger


Dec 29, 2008

Ringgit dan Perjuangan

Merentasi dunia yang semakin mencabar dewasa kini, umat Islam semakin hari semakin dilanda permasalahan yang besar, yang merumitkan, yang sukar diatasi dan ditangani. Permasalahan gejala sosial yang semakin meningkat, keruntuhan akhlak remaja, pergaulan bebas, penzinaan, anak luar nikah, pembunuhan. Makanan yang tidak halal memenuhi pasaran tempatan, riba, rasuah berleluasa di kalangan pemimpin (contoh pemilihan UMNO Mac 2009) sehingga ke rakyat bawahan (contoh polis, JPJ dll).


Pelbagai usaha dijalankan oleh bagi mengatasi permasalah ini. Ini termasuklah mengadakan ceramah-ceramah, seminar, kempen, forum dan pelbagai lagi program.


Dari segi aspek pemakanan halal, banyak program telah dijalankan pada peringkat awal. Sedikit demi sedikit masyarakat mulai sedar akan kepentingan makanan halal bagi melahirkan generasi mendatang yang lebih berwibawa untuk mengharungi masa depan yang lebih mencabar. Namun pada masa tersebut, makanan halal yang berada di pasaran amat sedikit menyukarkan masyarakat mencari barangan alternative yang halal bagi menggantikan makanan yang digunakan sebelum ini (tidak halal, syubhah).


Kini, pelbagai pihak telah berusaha menghasilkan makanan dan produk harian yang halal. Sesetengah barangan yang dihasilkan amat mahal harganya. Keadaan ekonomi masyarakat yang tidak begitu baik (pendapatan yang rendah, harga keperluan barangan keperluan semakin meningkat dll) menyebabkan mereka kurang mampu membeli produk halal.


Dulu produk halal kurang di pasaran, kini produk halal dan banyak tetapi harganya pula agak mahal.


Duit. Sememangnya suatu benda yang amat sensitif, yang boleh menimbulkan konflik, pergaduhan, pembunuhan. Ia juga boleh menjadi penyebab seseorang meninggalkan perjuangan. Seperti kata-kata seorang ustaz dalam kuliahnya, “jangan bercakap pasal jihad jika tidak sanggup mengorbankan wang ringgit”.


Perbanyakkanah sedekah, berkorbankanlah harta bagi memperoleh produk yang halal. Mantapkanlah perjuangan memelihara kesucian Islam, melahirkan generasi penyambung perjuangan. Perjuangan melibatkan semua aspek. Fizikal (tubuh badan sihat, cergas, kuat dll). Rohani (ilmu, amalan, iman dll)

-ibnuahmad-

No comments: