Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Oct 24, 2008

Tudung: Perbualanku dengan Seorang Muslimat

Ini adalah antara dialog antara muslimat tersebut denganku. Aku menegurnya mengenai pemakaian tudung. Jawapannya adalah seperti berikut:


Muslimat wrote:

waalaikumussalam...

trima kasih atas teguran saudara...
tggujwb sesama muslim utk menegur sesama saudaranya....

tak tahu pulak pakaian sy xdisenangi...
atau dgn kata laen tidak menutup aurat...

terima kasih sgt ats teguran tu....
saudara mengklasifikasikan saya sebagai muslimat y bertudung labuh...

maafla saya katakan...
sy ni org y semmgnya kurg ilmu agama...

sy dgn jujurnya berkata y sy bkn bertudung labuh...

sy nk tye saudara la...
bertudung labuh...dgn y mnutup aurat...
maksudnya menutup melebihi paras dada...
xsama ke?

atau bertudung labuh itu br dikatakan menutup aurat...
ttp yang bertudung pendek tidak menutup aurat...mksudnya tudung pendek ttp melebihi paras dada...

sy xsuke membezakan antara 2 istilah ni...walaupon ade sesetengah y suke membezakan istilah tersebut....dan memndg serong pd org2 spt kami...

kami mghrpkan teguran bknnye pndgn negatif kpd kami...
pepon trima kasih pd saudara y sudi menegur

hya pendapat dr sy y semmgnya kekurgn ilmu agama...
hrp teguran dr sesiapa y ingin menegur...

syukran.....


ibnuahmad wrote:

Apa yg saya fahami, pemakaian tudung wajib melepasi paras dada, paras bahu. Mcm yg awak pakai masa mula2 saya kenal awak dulu, bg saya pada masa tu dah ok, dh saya anggap sebagai tudung labuh.

Apa yang saya anggap labuh, xla labuh sampai ke lutut. Kalau labuh macam tu lagi ok.

sesuai dengan firman Allah dalam surah surah al ahzab ayat 59 yng bmaksud

"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan Yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara Yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan Yang baik-baik) maka Dengan itu mereka tidak diganggu. dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."

Saya tegur awak sebab saya tengok sejak akhir2 ni tudung awak xmelepasi tahap yang sepatutnya. (pada pandangan saya)

Sekadar menegur (tanggungjawab seorang mukmin), berkongsi ilmu, pendapat. Saya juga bukan ahli dalam bidang ini. Minta tunjuk ajar.

No comments: