Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Oct 8, 2008

Dalam Kemeriahan, Ada Juga Dukanya

Dalam kemeriahan menyambut idulfitri, banyak juga peristiwa duka yang menyayat hati. Ada yang berjaya menempuhnya dengan sabar dan tabah. Ada juga yang gagal dalam menghadapi dugaan ini.

"Kesyukuran dalam kemeriahan", inilah tema yang digunakan dalam TV3 dalam menyambut suasana hari raya. Namun apa yang dihidangkan kepada penonton tidak mengambarkan lansung tanda-tanda kesyukuran kepada Allah. Yang ada hanyalah hiburan yang melampau, filem-filem kemaksiatan dan banyak lagi yang tidak mencerminkan kita ini umat Islam.

Hari Raya yang disambut sebagai tanda kesyukuran kepada Allah SWT atas limpah dan kurnianya dapat kita menghadapi segala halangan dan cobaan sepanjang menempuh bulan ramadan. Kesyukuran kepada Allah yang telah memberikan kekuatan kepada manusia untuk berpuasa dan beramal disepanjang bulan yang diturunkan Al-Quran di dalamnya.

Firman Allah SWT yang bermaksud, "Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati".

Dalam kemeriahan, ada juga dukanya. Dua orang sahabatku telah telah kehilangan ayahanda yang tercinta. Ayah Rini Liana telah pergi mengadap ilahi pada 4 Syawal dan ayah kepada Fadli Dzul Hilmi pada 7 Syawal yang lepas. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan kepada kedua sahabatku ini agar dapat menghadapinya dengan tabah. Al Fatihah.

Apa yang pasti, aku dan sesiapa yang bernyawa pasti akan merasai kematian. Sejauh manakah kita telah bersedia dalam menghadapinya?

-ibnuahmad-

No comments: