Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger


Oct 20, 2008

Sifat-sifat Orang Bertaqwa (Tafsir Surah Ali Imran: 139-141)

Ayat 139

  1. Janganlah kamu berasa lemah untuk berperang dan melengkapkan diri disebabkan oleh kecederaan dan kegagalan kamu dalam Perang Uhud.
  2. Janganlah kamu menjadi sedih dengan adanya beberapa orang yang meninggal pada Perang Uhud.
  3. Tidak wajar bagi umat Islam berasa hina dan berduka cita padahal kedudukan umat Islam daripada golongan kafir jika kamu benar-benar beriman.
  4. Tujuan orang kafir berperang adalah untuk perkara dunia (harta benda, kemegahan, membalas dendam dll)
  5. Kita dilarang bersedih dengan kejadian sedih (kekalahan, kematian dll) yang telah berlaku kerana ia boleh melemahkan semangat umat islam.
  6. Kita hendaklah sentiasa bersedia dalam berhadapan golongan kuffar dalam menegakkan agama Islam yang tercinta.
  7. Khabar gembira bagi orang-orang beriman bahawa kemenangan akan tiba di kemudian hari.


Ayat 140

  1. Umat Islam tidak boleh berhenti daripada berjihad kerana tiada alasan untuk berhenti berjihad. Jika umat Islam pernah terluka/tewas di medan Uhud, orang kafir juga pernah terluka/tewas di medan Badar, tetapi mereka tetap memerangi umat islam.
  2. Allah mempergilirkan peristiwa kemenangan dan kekalahan agar manusia mendapat pelajaran dan Allah membezakan orang-orang yang beriman dengan orang kafir/munafik. Dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian umat Islam yang syahid. Allah tidak mengurniakan syahid kepada orang-orang yang zalim.


Ayat 141

  1. Allah mempergilirkan peristiwa kemenangan dan kekalahan adalah untuk membersihkan kekotoran yang terdapat pada hati mukmin yang lemah supaya mereka berjiwa ikhlas tanpa dipengaruhi kekotoran noda sedikit pun.
  2. Hati orang kafir telah diserang perasaaan putus asa, harapan mereka mulai hilang sehingga mereka tidak bersemangat lagi. Mereka hanya terdaya untuk muncul apabila keadilan dan kebenaransudah tidak ada lagi untuk melawan dan memerangi kebatilan mereka.


Rujukan:

  1. Ahmad Mustafa Al-Maraghiy, (2001), Tafsir Al-Maraghiy, Dewan Bahasa dan Pustaka, Malaysia
  2. Fahd bin Abdul Aziz Al Su’ud, (1418H), Al Quran dan Terjemahannya, Quran Complex, Medinah.

-ibnuahmad-

No comments: