Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Feb 4, 2009

KFC - Pada Pandangan Peribadi

Aku ingan kongsi satu cerita.

Sewaktu awal pembukaan RADIX FC (RFC), satu surat saman telah datang dari KFC Amerika. Aku merasa pelik kenapa ia datang dari KFC Amerika, bukan KFC Malaysia. Ada kaitan lagi ke KFC amerika dengan KFC malaysia sedangkan daripada maklumat yang dapat daripada emel, blog bahawa melayu telah ambil 100% KFC malaysia. Memang pelik. Terkini, surat saman kedua telah sampai. Terlebih pelik.

Aku ni orang yang tak tahu, cuma aku ingin bertanya. Jika KFC sudah beralih tangan kepada orang melayu, bahan-bahan untuk menghasilkan makanan di KFC sekarang seperti tepung KFC, sos cili dan lain-lain diambil dimana?

Adakah KFC Malaysia mempunyai kilang sendiri untuk menghasilkan barangan ini ataupun masih lagi diimport dari Amerika. Kalau KFC malaysia dah ada kilang sendiri untuk menghasilkan barangan ini, ok la tu. Tapi jika barang-barang tersebut masih lagi diimport dari Amerika, bermakna kita tetap menyumbang pada Amerika yang menyokong Yahudi Laknatullah menyerang saudara kita di Palestin.

Yang ni dari segi perniagaan pula, berdasarkan apa yang aku nampak. Politik perniagaan. KFC Amerika sudah nampak akan kesan kempen boikot barangan Amerika dibuat oleh umat Islam. Bagi mengelakkan mereka mengalami kerugian, mereka menyerahkan syarikat ini kepada orang Melayu.

Orang Melayu pun berada dalam dilema. Nak boikot atau tak? Lalu tak jadilah nak boikot sebab Melayu yang kuasai. MELAYU. Selamatlah syarikat KFC Malaysia.

Satu lagi, orang Melayu memang suka makan ayam. Tambah-tambah lagi ayam KFC. Tapi cuba kita tengok di mana-mana KFC, orang india dan cina amat la kurang. KURANG. Amat kurang. Sebab mereka tahu makan ayam tak baik untuk kesihatan. Ayam ni banyak lemak.

Sebab tu, bila ada kenyataan di media yang umat Islam tak perlu boikot KFC, orang melayu akan sebarkannya habis-habisan. Berjuang berhabis-habisan. Orang Melayu suka makan ayam. Hidup Melayu. Hidup KFC.

Just pendapat dari aku yang jahil ini.

-ibnuahmad-

1 comment:

Demang Lebar Daun said...

ibnu ahmad,
Tak apala. Kita bukan nak boikot semua produk US. Jadi, kita kecualikan KFC dan boikot yg lain. Untuk jangka panjang, kita pikir cara lain lak.