Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Jan 18, 2009

Saat Cinta Bertasbih


Saat cinta bertasbih. Satu buku untuk Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat. Buku tulisan Ust Riduan Mohamad Nor ini mengisahkan perjalanan politik Tuan Guru dari awal pembabitannya sehingga ke PRU12. Seronok membacanya kerana ia membabitkan perjalanan politik yang panjang terutamanya negeri Kelantan. Negeri yang menjadi tumpuan utama dalam mana-mana piliharaya umum sama ada dari UMNO ataupun PAS. Satu-satunya negeri yang paling banyak mengalami pertukaran tampuk pimpinan. Negeri yang selalu dilabel dengan pelbagai perkara negatif dalam media massa.

Hakikatnya, anak-anak dari negeri inilah yang paling banyak menguasai negeri-negeri lain. Dari segi perniagaan, pekerjaan dan lain-lain. Dari jawatan tinggi hingga ke jawatan rendah. Menguasai kampus-kampus akademik. IPTA dan IPTS. Dari pelajar, pensyarah dan pihak pengurusan. Amatlah ramai.

Bukan hendak memuji negeri sendiri, cuma ingin menceritakan apa yang diketahui.

Bagi orang UMNO luar Kelantan yang ekstrim, mereka telah menyenarai hitam orang-orang Kelantan. Sehinggakan tidak membenarkan anak-anak, saudara mara berkahwin dengan orang-orang Kelantan. Sikap yang terlalu teruk jika difikirkan. Ini makluamat yang diperolehi daripada beberapa orang sahabat yang menceritakan perihal keluarga dan saudara mereka.

Buku ini diselitkan juga analisis politik yang dibuat sebelum PRU12 dan artikel-artikel pendek isu semasa.


-ibnuahmad-

No comments: