Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger


Apr 29, 2008

Menarik mengenai LIM GUAN ENG

Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang yang baru selepas menang dalam PRU12 lepas. Beliau banyak menimbulkan kontroversi selepas di lantik menjadi ketua menteri. Antaranya ialah penghapusan dasar ekonomi baru (DEB). Terbaru, beliau ingin menjadi seorang pemerintah yang adil seperti Khalifah Umar Abd Aziz. Agak kelakar juga mendengarnya, tapi kira ok la, nak jadi yang terbaik.


Namun begitu ada lagi kisah mengenai beliau yang saya jumpa dalam web "http://ms.wikipedia.org/wiki/Perbicaraan_Lim_Guan_Eng%2C_1997" Kategori: Politik Malaysia yang bertajuk "Melayu rogol Melayu yang di hukum Cina". Kisahnya seperti di bawah:

Perbicaraan Lim Guan Eng, 1997 adalah perbicaraan mengenai kes rogol gadis bawah umur oleh bekas Ketua Menteri Melaka , Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik.


Lim Guan Eng merupakan ahli politik pembangkang di Malaysia serta Setiausaha Agung bagi Parti Tindakan Demokratik (DAP). Sebaliknya, Tan Sri dikatakan merogol seorang murid sekolah berumur 15 tahun. Disebabkan tuduhan ini serta tuduhan-tuduhan rasuah, beliau terpaksa meletakkan jawatannya walaupun beliau tidak dituduh secara rasmi bagi kes rogol dan tuduhan-tuduhan rasuah telah digugurkan.


Dalam perbicaraannya, murid itu telah memberi bukti bahawa dia melakukan hubungan seks dengan menteri tersebut. Di bawah undang-undang Malaysia yang berdasarkan undang-undang British, hubungan seks dengan gadis bawah umur dianggapi sebagai rogol tanpa mengira adakah gadis itu bersetuju dengan perlakuan atau tidak. Murid perempuan itu kemudian dihukum tiga tahun jagaan perlindungan di pusat pemulihan.


Lim mengemukakan anomali-anomali kes tersebut selepas penjaga murid itu, yakni neneknya yang tinggal di Kawasan Parlimen Lim, telah meminta pertolongan.


Pada 28 Februari 1995, Lim didakwa di bawah Akta Hasutan, 1948 kerana menyebabkan "perasaan tidak puas hati akan pelaksanaan keadilan di Malaysia". Pada 17 Mac 1995, satu tuduhan tambahan di bawah Akta Percetakan dan Penerbitan dikenakan kepadanya kerana 'mencetak dengan niat jahat' risalah yang mengandungi 'maklumat palsu', khususnya kerana beliau telah menggunakan perkataan 'mangsa terpenjara' untuk menggambarkan murid sekolah itu.


Dalam perbicaraan pertama pada tahun 1997, Lim telah disabitkan bersalah dalam kedua-dua tuduhan dan didenda sebanyak RM15,000. Kerajaan merayu ke atas hukuman yang dianggapi terlalu ringan dan pada perbicaraan yang berikutan, hukuman dinaikkan kepada pemenjaraan tiga tahun. Disebabkan hukuman ini, Lim dilarang menjadi ahli parliamen secara automatik.

Lim berkata: "... saya tidak mengesal. Saya tidak berasa sesal kerana gagal dalam perjuangan prinsip-prinsip kebenaran dan keadilan. Serta perjuangan hak asasi manusia, khususnya hak asasi wanita. Tidak akan terdapatnya hak asasi wanita sekiranya mangsa rogol dianggapi sebagai pihak yang perlu bertanggungjawab bersama-bersama dan ditahan juga, sedangkan orang yang dituduh masih bebas."


Amnesti Antarabangsa telah menerima Lim sebagai "Banduan Hati Nurani".


Marina Mahathir, anak perempuan kepada Perdana Menteri ketika itu berkata: "Terdapat ketidakadilan dalam undang-undang yang amat membingungkan... Pengajaran adalah jelas — pilihlah perogol anda dengan teliti... Sebagai seorang wanita, khususnya wanita Muslim, saya berasa marah, meluat dan malu... Sebagai seorang ibu, kini saya mengalami ketakutan yang benar terhadap anak perempuan saya. Apakah perlindungan yang kami dapat berharap bagi anak-anak perempuan kami sekiranya, dalam kepentingan politik, seorang gadis bawah umur boleh dikorbankan dengan amat mudah?"


Begitulah cerita mengenai Lim Guan Eng. Saya bukan hendak berpolitik, cuma sekadar berkongsi maklumat, apa yang saya tahu..

No comments: