Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger


May 10, 2008

Kelantanku

Apa yang ku bimbangi terjadi di negeri kelahiranku ialah suatu bencana yang sukar diatasi. Suatu bencana yang menjadi punca kepada kejadian seperti zina, rogol, pembuangan bayi, sumbang mahram seterusnya boleh menjalar menjadi kes-kes lain seperti penculikan,pembunuhan dan lain-lain.

Bencana yang saya maksudkan fenomena atau budaya yang semakin meresap ke dalam jiwa remaja, kanak-kanak dan tidak ketinggalan golongan berusia yang bleh dipanggil warga emas. Bencana yang dimaksudkan ialah bencana tidak menutup aurat.

Pada 10 May 2008 saya telah berkesempatan untuk mengunjungi TESCO Kelantan iaitu antara pasaraya terbesar di Kelantan. Apa yang saya perhatikan terdapat banyak jualan seluar pendek. Biasanya penjualan seluar pendek hanya saya lihat di pasaraya seperti di Selangor, Melaka dan Johor.

Walaupun pada dasarnya penjualan seluar pendek adalah untuk orang bukan Islam, namun realitinya ramai orang Islam mula terpengaruh dengan pemakaian seluar pendek. Apa yang ku risaukan gejala berseluar pendek semakin menular dan membarah di negeriku ini.


Apa yang ku harapkan ialah penjualan pakaian yang tidak elok ini seperti seluar pendek dapat dikawal agar gejala umat islam tidak menutup aurat dapat di atasi sebelum bencana-bencana lain muncul agar kita semua selamat di dunia dan akhirat.

-ibnu ahmad-

No comments: