Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger


May 7, 2008

Siapakah Kita

Persoalan yang ingin saya ungkitkan ialah apakah kita mengenal akan diri kita sendiri. Apabila di tanya, siapakah awak, saya ialah saya, saya ialah manusia, saya ialah Syamsul, saya ialah Suhana bt Yaakob dan maca-macam lagi.

Namun begitu, sedarkah kita bahawa kita adalah hamba. Hamba yang diciptakan Allah di muka bumi. Hamba yang di ciptakan untuk menjadi khalifah. Hamba yang diciptkan untuk beribadat kepadaNYA. Sedarlah kita tidak mempunyai apa-apa, tiada nilai di sisiNYA.

Hakikatnya kini, kita terlalu angkuh, terlalu megah diri, terlalu berbangga diri dengan apa yang kita miliki dengan apa yang ada pada diri sendiri.

HAMBA, bila disebut hamba, kita akan merasa hina. Ini adalah kerana hamba di sisi manusia adalah manusia yang berada pada peringkat paling bawah susunan manusia. Namun begitu hamba di sisi Allah adalah manusia yang paling mulia. Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsha yang telah Kami berkahi sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat. (Surah Al-Isra’:1)

Dalam ayat ini, hamba yang di maksudkan ialah Nabi Muhammad SAW. Ini menunjukkan bahawa hamba di sisi Allah ialah insan yang paling mulia. Jadilah kita seorang hamba yang taat dan patuh pada maha pencipta.

-ibnuahmad-

No comments: