Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger


Jul 4, 2009

Daku Kembali (3)

Alam Kampus – Pendaftaran Pelajar Baru
Sempat juga menjengok kepada blog sahabat-sahabat yang masih berada di alam kampus dimana sesi pendaftaran pelajar baru bermula. Rindu kembali menatap sahabat-sahabat, rindu kembali ke alam kampus.

Sesuatu yang merbahaya tetapi mencuit hati saya bercampur dengan kesian melihat para pelajar baru perlu melepasi ujian saringan selsema babi. Selsema babi suatu wabak yang merbahaya. Memang binatang ini tidak berguna dan amat menyusahkan manusia. Sesuai dengan ajaran Islam yang mengharamkan binatang ini.

Kelakar bila melihat manusia amat takut kepada kematian. Manusia amat kalut apabila datang musibah. Tidak seperti sahabat nabi SAW, Saidina Abu Ubaidah Amir Al Jarrah yang menghadapi wabak taun dengan tenang kerana keyakinan terhadap takdir Allah. Kesian apabila melihat pelajar baru terpaksa menghadapi satu lagi kaunter karenah biroksi sebelum berjaya mendaftar. Yang sihat lepas ler, yang kurang sihat, lambat la sikit nak lepas. Kesian betul.

Alam Pekerjaan - Alasan
Alam pekerjaan ialah alam untuk mencari duit. Apabila duit ada ditangan, semua hendak dibeli. Nak beli kereta. Nak beli itu dan ini. Nak tolong mak ayah dan adik-adik. Nak kahwin. Nak belanja kawan. Dan macam-macam. Namun usrah dah terasa malas nak pergi. Program tarbiah apatah lagi. Teruk betul manusia ni. Termasuklah penulis. Masih lagi ingat akan firman Allah. Namun hati tetap terasa berat.

Katakanlah (Wahai Muhammad): "Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk ugamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka).
(Surah At-Taubah; 24)


-ibnuahmad-
02 Julai 2009

No comments: