Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger


Jul 4, 2009

Daku Kembali (1)

Sudah lama diri ini tidak menulis. Idea datang di waktu sibuk. Di waktu senang idea menghilang. Lebih-lebih lagi waktu sibuk melebihi daripada waktu senang. Waktu sibuk memonopoli diri ini di alam yang sedikit berbeza daripada dahulu. Terlalu banyak isu yang berlalu tanpa sebarang reaksi bertulis daripada blog ini.


Muktamar PAS ke 52

Gambar diambil dari harakahdaily.net


Pertamanya ingin mengucapkan sekalung tahniah kepada pimpinan PAS yang baru. Pimpinan yang amat ku sayangi. Mungkin ia sudah terlalu lewat untuk dibicarakan.


Kerajaan Perpaduan

Isu yang amat hangat dibincangkan di dada akhbar baru-baru ini. Isu terus dimainkan oleh media massa telah menjadi senjata utama bagi BN/UMNO bagi memecahbelahkan pakatan rakyat dan PAS sendiri. Isu ini telah selesai setelah pengumuman Presiden PAS menutup isu kerajaan perpaduan.


Secara peribadinya, saya melihat kekalutan yang timbul adalah berpunca daripada mesyuarat yang tidak dilaksanakan. Jika kita kembali semula ke zaman pemerintahan Rasulullah SAW, Rasulullah SAW banyak mengadakan mensyuarat bagi menyelesaikan sesuatu isu. Mesyuarat amat diutamakan oleh Rasulullah SAW walaupun baginda sentiasa menerima wahyu daripada Maha Pencipta. Mesyuarat itu penting. Dalam situasi sekarang saya melihat media massa pro kerajaan adalah sama seperti golongan munafik dan yahudi pada zaman Rasulullah SAW.


Namun apa yang dikesalkan saya ialah masih lagi kedengaran sesetengah pimpinan kawasan memburukkan pimpinan yang lain dalam isu ini. Pernah kedengaran beberapa panggilan yang kurang enak dilemparkan kepada individu tertentu. Hal ini tidak sepatutnya berlaku walaupun kita mempunyai pandangan yang berbeza. Ia tidak sepatutnya wujud dalam jamaah yang berikrar berjuang untuk Islam walaupun nyawa akan tergadai.

Apa yang menariknya ialah, isu kerajaan perpaduan telah melenyapkan konsep 1 Malaysia yang digarapkan oleh Perdana Menteri, Najib. Masyarakat tidak lagi bercakap mengenai 1 Malaysia.


Apabila menyebut konsep 1 Malaysia, suatu kontra yang amat besar telah timbul. Apabila berada dihadapan pelbagai kaum, konsep 1 Malaysia diterangkan dengan bersungguh-sungguh. Namum apabila berada dalam kelompok UMNO, ketuanan Melayu pula yang ditekankan. Ini menyebabkan timbul kegelisahan dikalangan masyarakat bukan Melayu di negara ini. Keyakinan semakin berkurang, adakah UMNO ikhlas dalam melaksanakan pemerintahan.?


-ibnuahmad-

02 Julai 2009

No comments: