Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger


Jun 24, 2008

Bajet Sukan yang Melampau


Semalam, TPM, Dato' Seri Najib mengumumkan RM 1 Juta untuk atlet yg berjaya mendapat pingat emas dalam sukan olimpik. Bagi saya ia adalah suatu yang amat tidak wajar takkala negara sedang menghadapi kemelut dengan kenaikkan harga minyak dan makanan dunia. Pengumuman kerajaan ini menyakitkan hati saya dan saya yakin sebahagian besar rakyak Malaysia.

Kerajaan meminta rakyat berjimat cermat dalam menghadapi perkara ini sedangkan kerajaan terlampau membazir dalam menguruskan kewangan negara. Tindakan kerajaan ini hanya menguntungkan sesuatu pihak sahaja sedangkan rakyat lain terus dilanda kesusahan.

Sejak akhir2 ini saya banyak mendengar berita cubaan membunuh diri akibat tekanan hidup kesan kenaikkan harga minyak tetapi kerajaan mementingkan dalam aspek lain, bukan kebajikkan rakyat.

Saya masih ingat, dalam rancangan bersamamu terbitan TV3 yang mana ada rakyat Malaysia terpaksa makan siput babi untuk mengalas perut kerana desakan hidup.

Sebenarnya saya memang tidak faham akan tindakan kerajaan sekarang ini. Saya berharap kerajaan mampu mengambil langkah yang bijak sesuai keadaan semasa negara. Janganlah membuat tindakan mengikut perasaan. Letakkan diri setaraf dengan kehidupan rakyat yang hidup susah/merana, kemudian buatlah keputusan terbaik.

Sekian

-ibnuahmad-

No comments: