Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger


Jul 4, 2009

Daku Kembali (2)

Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM)

Kedengaran juga beberapa isu yang dimainkan oleh KPM yang kemudi oleh Timb Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Terus terang saya katakan, dahulu saya memandang agak tinggi kepada beliau berbanding dengan pimpinan UMNO yang lain yang kelihatan amat meloyakan. Namun beberapa isu yang disarankan menyebabkan pandangan saya semakin merendah kepada anak kelahiran Johor ini

Antara cadangan yang dikemukan ialah menghadkan sebanyak 12 subjek kepada calon SPM. Jika dilihat kepada pencapaian pelajar-pelajar kini, pelajar sudah mampu mencapai ketahap yang amat baik dalam pelajaran. Ada yang sudah mencecah kepada pencapaian 20A, 19A, 18A dalam SPM. Ini menunjukkan pelajar kita sudah terkehadapan.

Namun dengan kehadiran pemikiran orang tua, mereka mahu mengembalikan pelajar ke belakang. Mengembalikan pemikiran pelajar ke belakang. Berkemungkinan juga ia melibatkan unsur politik. Memandangkan kebanyakkan yang berjaya berasal dari Kelantan ataupun yang berperwatakan sopan (bertudung labuh dll). Bagi mengelakkan masyarakat memandang tinggi kepada pentadbiran bercorakkan Islam, maka system ini dirangka. Apabila ramai yang berjaya dalam 12 subjek ini, maka tidak lagi ada yang menonjol. Nampak ianya sama sahaja.

Cadangan seterusnya yang dikemukan ialah lulus Bahasa Inggeris (BI) sebagai syarat lulus SPM. Syarat yang pada pandangan saya adalah amat tidak kena dengan sistem yang diamalkan oleh Malaysia. Jika syarat ini dikuatkuasakan, maka akan bertambah ramailah penduduk Malaysia yang tidak memiliki sijil SPM sedangkan SPM adalah segala-galanya di Malaysia.

Apa yang saya ketahui dengan sistem peperiksaan di Malaysia ialah gred akan diturunkan jika pencapaian pada sesuatu subjek kurang memuaskan. Ini dapat dilihat apabila peratus pencapaian peperiksaan di Malaysia tidak pernah menurun. Kemungkinan perkara ini juga akan berlaku apabila lulus BI menjadi syarat lulus SPM. Gred akan diturunkan bagi mengelakkan peratusan menurun. Apabila gred diturunkan bermakna kita juga menurunkan tahap pendidikan kita ketahap yang lebih rendah hingga ketahap yang amat rendah yang memungkinkan ia sudah tidak berharga dan bernilai lagi.

Satu lagi cadangan yang dikemukan ialah melanjutkan tempoh KPLI kepada 18 bulan bagi memantapkan lagi kualiti guru yang bakal dilahirkan. Cadangan ini perlu diteliti dan diperhalusi dengan sedalam-dalamnya kerana dilihat banyak pro dan kontra berada di dalamnya. Ia mungkin perlu dibahaskan di parlimen bagi mencari jalan penyelesaiannya. Pemikiran secara perseorangan perlu dikurangkan bagi mengurangkan kesilapan dalam membuat sebarang keputusan.

-ibnuahmad-

02 Julai 2009

No comments: