Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger


Jul 4, 2009

Daku Kembali (4)

Chikungunya

Suatu penyakit yang semakin kurang mendapat liputan setelah datangnya wabak selsema babi. Namun apa yang saya ketahui, amat ramai penduduk di negeri kelantan yang menghadapi demam ini. Kebanyakkannya yang tinggal di kawasan berhampiran dengan ladang getah. Di kawasan tempat tinggal saya sendiri, boleh dikatakan setiap rumah ada yang kena dengan penyakit ini.


Pada 16, 17 dan 18 Jun lalu, saya berjaya memperoleh cuti apabila saya juga dimaklumkan oleh doctor turut sama terkena penyakit ini. Penyakit yang memakan masa yang agak lama untuk pulih kembali. Sehingga tulisan ini ditaip, saya masih lagi pulih sepenuhnya. Kesannya masih ada. Namum apa yang saya alami tidaklah teruk dimana saya masih lagi dapat bangun, berjalan. Kebanyakkan yang kena dengan penyakit ini tidak mampu untuk berjalan. Alhamdulillah, segala puji bagi Allah. Beberapa hari selepas saya, bonda kesayangan saya pula yang kena dengan penyakit ini. Dua hari beliau tidak mampu bangun.


Pilihanraya Kecil Manek Urai (PRK MU)

Peperangan sekali lagi meletus antara UMNO dan PAS. Jikalau dulu di PRK Penanti merupakan rekod pilihanraya paling aman tanpa kehadiran calon UMNO, kini sudah semestinya PRK MU tidak lagi seaman PRK Penanti.


Serangan demi serangan sudahpun bermula. Di media massa, tulisan-tulisan yang meloyakan sudah lama terpampang. Memang dasar pengampu yang menjijikkan. Mendakwa diri mulia berbanding orang lain. Hakikat yang lama sudah diketahui, merekalah kaki rasuah, kaki samseng, kaki perusuh dll. Tindakan mereka sama seperti kaum yahudi mendakwa diri mereka mulia. Sedangkan Islam ditolak ketepi.


Minyak Kelantan

Isu yang sedang hangat diperkatakan di Parlimen, Dewan Undangan Negeri Kelantan dan di Manek Urai. Tuntutan kerajaan negeri Kelantan yang sudah lama diajukan. Bayaran royalty sebanyak 5% daripada hasil perolehan bumi (minyak) sepatutnya dibayar pada kerajaan negeri. Duit daripada bayaran royalty ini sepatutnya digunakan untuk pembangunan negeri dan kebajikan rakyat. Kerajaan pimpinan UMNO masih lagi berdolak dalik dengan tuntutan yang diajukan oleh kerajaan negeri Kelantan. Konsep 1 Malaysia jelas sekali GAGAL jika negeri pimpinan pembangkan masih lagi didiskriminasikan oleh kerajaan pusat.


-ibnuahmad-

02 & 03 Julai 2009

1 comment:

♥ iekaabid ♥ said...

assalamualaikum.
saya amat tertarik membaca coretan yang di tulis di dalam blog saudara..
sedikit sebanyak memberi kesedaran kepada saya...
teruskan lah menulis demi agama..
itu adalah anugerah yang telah dikurniakan kepada saudara..