Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger


Sep 2, 2008

Fenomena Ramadhan


Bila tibanya bulan Ramadhan, fenomena yang biasa berlaku yang dapat ku perhatikan, antaranya:

Hanset akan berbunyi, sms akan diterima menandakan bulan Ramadhan tiba, macam2 la jenisnya, macam2 la ragam nya, ada yang bergambar masjid, ada yang bulan mengambang, ada yang berpantun, ada yang memberi nasihat dan macam2 ragam lagi.

Emel juga akan dipenuhi dengan emel2 dari sahabat mengenai bulan ramadhan, panjang2 pula tu, letih juga nak baca.

Bazar ramadhan pun tumbuh dengan banyaknya, orangnya juga ramai, bermacam ragam gayanya, ada yang sopan, ramai lagi yang seksa, teruknya dunia zaman ini... Bukan sahaja remaja yang teruk, yang tua pun teruk juga.. Lambat lagi kot nak mati.

Pada awal ramadhan, masjid/surau/balaisoff pun penuh, namun ia makin berkurang apabila ramadhan semakin menghampiri syawal. Kehadiran ke masjid adalah berkadar sonsang dengan bilangan hari bulan ramadhan.

Kedai perabot, supermarket, gedung pakaian dll mula la mengadakan promosi. Macam2, 10%, 20%, 50%, 70%. Walaupun barangan ada potongan harga, namun ianya tetap mahal...huhuhu

Artis2 mula galak mengeluarkan album hari raya, rakaman2 mula dibuat untuk tatapan umum apabila tiba hari raya nanti. Artis katakan, kadang2 rasa menyampah juga...

Bila ku renung kembali, susah juga nak menghayati bulan ramadhan ni, nak tingkatkan amalan, nak tingkatkan hubungan dengan ALLAH, manusia, nak latih diri untuk bersabar.

Namun apa yang ku rasakan, hatiku tenang apabila tiba bulan ramadhan, inilah kelebihan yang ALLAH bagi pada bulan yang penuh keberkatan ini.

Apa yang penting, penghayatan Ramadhan.

Ya Allah, berikanlah daku kekuatan.
Sahabat, bimbinglah daku agar tidak tersesat, agar tidak terleka.
Daku menyayangi mu semua....

-ibnuahmad-

No comments: