Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger


Sep 21, 2008

Menyusur Lebuh Raya........

21 Ramadhan, ku menaiki bas menyusuri lebuhraya utara selatan. Hampir separuh perjalanan ku xdapat melelapkan mata. Tak de keje yang hendak dibuat atas bas. Sekadar memerhatikan keadaan di sepanjang lebuhraya.

Di sepanjang perjalanan dapat dilihat betapa hebatnya ciptaan Maha Penguasa. Pokok2 tumbuh menghijau menghiasi sepanjang perjalananku.

Daku teringat akan kata2 Ust Kazim Elias yang mengtakan kenapa xtanam pokok buah-buahan disepanjang lebuh raya. Kebanyakkan pokok yang ditanam adalah pokok yang tak berbuah yang berfungsi untuk diambil kayu nya.

Dari segi pendapatan, mungkin penanaman pokok yang berteraskan kayu lebih menguntungkan berbanding dengan pokok buah2an, tetapi jika berlaku krisis makanan, kita yang teruk sebab kita bukan negara pengeluar makanan. Perlu diingat, manusia makan buahan, xmakan kayu.

Bila dirujuk kembali sirah, macam mana Nabi Yusuf menggunakan masa 7 tahun yang subur untuk mengumpulkan makanan untuk menghadapi 7 tahun musim kemarau. Pada masa itu Nabi Yusuf telah tahu bencana yang akan menimpa pada masa itu membolehkan baginda bersedia.

Namun kita pada zaman ini tidak mengetahui bencana yang akan mendatang dan kita sekarang tidak mengambil peluang pada masa yang aman ini untuk menghasilkan/mengeluarkan makanan yang banyak untuk kepentingan di masa yang tidak terduga. Negara kita sekarang banyak bergantung kepada negara luar untuk keperluan makanan negara.

Bayangkan jika berlaku peperangan atau bencana alam, adakah negara luar sanggup lagi untuk menghulurkan makanan pada kita?

Sewaktu hendak pergi solat terawih tadi, daku melihat ramai manusia sedang mengerumungi kedai kerepek, maklumlah raya dah dekat. Terfikir dalam diri, elok juga kalau kawasan lapang ditepi lubuh raya ditanam ubi kayu untuk memajukan industri kerepek Malaysia.

Kalau tanam pokok durian pun okey, selain boleh dijual, ia boleh juga digunakan sebagai penghadang angin di lebuh raya.

-ibnuahmad-

No comments: