Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger


Nov 14, 2008

Keikhlasanku: Kisah Muslimin

KISAH 1: En T.

En T merupakan salah seorang ahli jamaah surau. Boleh dikatakan setiap waktu solat dia berada di surau. En T selalu mengerjakan solat sunat di surau. Namun, apabila berada di rumah, En T tak pernah mengerjakan solat sunat.

*Hadis: Solat sunat afdal dilakukan di rumah berbanding di Masjid/Surau. Ada ulamak yang membuat perumpamaan perbandingan solat sunat di rumah dengan solat sunat di masjid/surau seperti solat fardhu berjemaah dengan solat fardhu berseorangan. Mana yang lebih untung? Sejauh manakah keikhlasan kita mengerjakan solat sunat di masjid? Di masjid memang rajin buat, tapi kat rumah?


KISAH 2: Abang H.

Abang H dilantik sebagai pengerusi Lujnah Tarbiah bagi Pemuda UMNO bahagian. Dalam setiap program, Abang H sentiasa segak dengan pemakaian serbannya. Pada sesi pemilihan yang baru lepas, Abang H tidak terpilih lagi memegang jawatan tersebut. Kini Abang H tidak lagi memakai serban setiap kali menghadiri program.

*Pakai serban masa ada jawatan sahaja, lepas tu? Sejauh manakah keikhlasan.


KISAH 3: Pak N.

Pak N memegang Biro Dakwah untuk sebuah NGO. NGO ini amat terkenal kerana dianggotai oleh ramai wanita-wanita muda yang cantik. Pak N terkenal sebagai seorang yang amat kuat bekerja dalam usaha dakwah sehingga kadang-kadang masa tidurnya turut tergadai, kerja lain tertangguh. Namun, Pak N amat jarang ke masjid untuk mengerjakan solat jemaah walaupun rumahnya berdekatan dengan masjid. Ada khabar angin yang berbunyi Pak N buat kerja kerana wanita dalam NGO tersebut.

*Bukankah kaum lelaki wajib mengerjakan solat secara berjamaah? Khabar angin, betul atau tidak? Jika betul, sejauh mana kerja-kerja dakwah yang dilakukan jika ia kerana wanita? Jika salah, kerja dakwah perlu seiring dengan ibadat lain terutamanya solat (memelihara solat - solat di awal waktu, berjamaah)


-ibnuahmad-
*Kisah-kisah dari imaginasi penulis.

No comments: