Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger


Nov 14, 2008

Selamat Berjuang Cikgu Muda

Sempet aku bermesej dengan tiga (3) orang sahabat yang baru dapat posting kat Sarawak. Mereka ini mengambil jurusan pendidikan biologi dekat UPSI.

Aku bertanya dimanakah mereka ditempatkan?

Jawapan 1: Aku duk di Limbang, dekat dengan Brunai, majoriti Iban.

Jawapan 2: Saya dapat kat Miri, saya ni bukan duk bandar, tapi pedalaman..nak tubik bandar pun payah.

Jawapan 3: Ana ditempatkan di Miri, agak pedalaman juga la.

Seronok juga aku mendengarnya. Apabila kita merantau, tengoklah kebudayaan setempat. Bawa masuk kebudayaan kita yang baik ke dalam budaya tempat tersebut. Cuba ubah budaya yang tidak sihat di kawasan tersebut, ambil yang baik sebagai pengalaman dan ilmu untuk kegunaan di masa hadapan.

Selamat berjuang cikgu muda. Bela lah anak murid mu dari kejahilan. Cetuskan misi dakwah, hapuskan taghut dan kezaliman. Hanya Allah yang mampu mengubahnya. Tugas manusia hanya melaksanakan tanggungjawabnya, amal makruf, nahi mungkar.



Gambar ini tiada kaitan dengan coretan diatas, boleh renung, semak balik dengan ilmu yang ada, cuba berfikiran dengan waras, buat penilaian, yang mana agaknya lebih sopan?


-ibnuahmad-

No comments: