Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger


Mar 12, 2009

Bimbang

Hidup di akhir zaman dilalui dengan penuh fitnah. Perkara ini memerlukan manusia sentiasa berhati-hati dan berwaspada. Silap langkah, bungkuslah kita. Dalam meniti hari-hari di zaman ini, umat Islam perlu mendaki ilmu agar diri tak terjerusmus ke lembah kesesatan.

Perkembangan teknologi moden telah memudahkan manusia mendapatkan pelbagai ilmu pengetahuan. Televisyen. Radio. Video CD. Telefon. Internet. YM. YG. MP3 dan pelbagai lagi. Amat mudah manusia di akhir zaman ini.

Namun kesan negatif yang terjadi adalah penyebaran maklumat-maklumat palsu yang menjadikan umat islam gagal mengikut jalan Islam yang hakiki. Sering dilihat di muka TV, di dada akhbar tentang berkembangnya golongan ajaran sesat. Kenapa? Mengapa? Kita menjadi hairan apabila melihat ramai golongan cendikiawan juga terpengaruh dengan ajaran sesat.

Ia juga boleh menyebabkan berlaku fitnah yang besar.

Apa yang dapat saya gambarkan adalah umat Islam pada zaman ini dahagakan ilmu. Ilmu agama. Lalu mereka pergi mencari ilmu. Tetapi mereka telah berjumpa dengan guru yang salah. Menyebabkan mereka pun mengikuti ajaran yang sesat yang di ajar oleh guru yang sesat.

Apa yang boleh saya nasihatkan ialah:

Belajarlah dengan banyak orang guru. Agar ia boleh menampung kekurangan yang ada pada guru lain. Ia juga boleh mengelakkan daripada kita mengalami kesesatan.

Ketaksuban pada seorang guru akan menyebabkan seseorang itu terlalu memuja gurunya. Semua yang diperkatakan oleh guru tersebut akan diaminkan walaupun ia amat berbeza dengan guru-guru lain. Elakkan daripada taksub pada seorang guru sahaja.

Banyakkan bertanya semasa belajar (mengikuti kuliah) agar ilmu yang dipelajari dapat difahami sepenuhnya. Ini mengelakkan kita daripada membuat tafsiran sendiri pada sesuatu bahagian ilmu yang kurang jelas difahami.

Banyakkan membaca pelbagai sumber rujukan agar kita mempunyai asas yang kukuh. Apabila sesuatu ilmu sampai pada kita, kita mampu menganalisis ilmu tersebut. Kita mampu membezakan ilmu itu sama ada sesat atau tidak.

Elakkan penyebaran sesuatu maklumat sebelum kita mengenalpasti status keadaannya. Apa yang perlu dipastikan ialah adakah maklumat yang diperolehi sahih, dimanakah sumber rujukannya. Selidik dulu maklumat yang diperolehi. Baca dulu, sebelum sebarkan. Kebanyakkannya, baca pun tak lagi. Terus sebarkan. Medium sebaran terlalu mudah. Emel, yahoo group, yahoo mesengger, sms, blog dan lain-lain.

Daripada huraian yang panjang ini, sebenarnya saya nak ceritakan janganlah menyebarkan maklumat-maklumat yang kita perolehi dengan bersahaja tanpa melihat dahulu maklumat tersebut. Saya takut kita yang menjadi punca orang lain menjadi sesat. Jikalau kita salah menyampaikan maklumat mengenai sirah, masih boleh dimaafkan. Tetapi jika kita tersalah menyampaikan maklumat mengenai akidah dan fekah? Apakah akibat yang kita akan tanggung.?

Ya Allah, tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat. Ya Allah ampunilah dosa-dosa kami.


-ibnuahmad-


Bimbang - Alarm Me

Apakah di depan menanti
Bayangnya sering menghantui
Berdegup kencang jantung ini rasa
Memenuhi ruang hati

Makin hari makin hampir
Apakah ku sedia menanti
Cukup siagakah ku menghadapi
Saat itu hampir pasti

Terlepaskah dari genggaman
Segala yang dicengkam
Sudikah nanti ia bersamaku
Atau ia meninggalkan ku

Kenangan silamku
Menerpa setiap waktu
Alangkah indahnya hidupku
Jika kembalikan silamku

Masih menanti (masih mencari)
Cahaya pelangi
Mewarnai sinar hidup yang sepi
Masih menanti (masih mencari)
Kicauan penawar
Melagukan irama pengharapan

Hidup perlu dihargai
Setiap degup jantung ini
Kenangan pahit pernah dilalui
Ada hikmah tersembunyi


No comments: