Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger


Mar 26, 2009

Usrah yang Terpinggir

"Kita kena buat juga usrah minggu ni. Dah lebih dua minggu kita tak buat usrah. Sedia dengan tugasan masing-masing", Naqib.

Usrah. Usrah. Usrah.

Usrah bermakna keluarga. Rapatnya hubungan antara anggota usrah menyebabkan kadang-kadang hubungan sesama usrah adalah lebih akrab daripada hubungan saudara mereka. Manakala istilah yang disebut oleh ulamak gerakan ialah kumpulan individu Islam yang beriman kepada Allah, berusaha untuk tolong menolong sesama mereka untuk memahami ajaran Islam. (Ust Idris Ahmad)

Namun yang menjadi permasalahan apabila usrah tidak berjalan. Berjalan seperti yang selayaknya dengan definisi usrah. Ruginya.

Usrah kini seolah-olah telah menjadi satu bebanan yang amat berat. Kadang-kadang tidak dapat dipikul. Lalu ia rebah. Kadang-kadang sehingga tersungkur dan tidak mampu untuk bangun kembali.

"Seorang demi seorang gugur di medan. Insyaallah kita akan buka medan baru supaya mujahid ini boleh bersama", naqib.

Pada bacaan kali pertama mesej ini, daku tidak mengerti apa yang dimaksudkan. Rupa-rupanya semua ahli usrahku sedahpun syahid. Dan. Dan usrah terpaksa ditangguhkan lagi. Dimana ahli-ahli usrahku?

Panglima perang - Letih mengatur strategi perang di siang hari dan dia terpaksa berehat. Esok kerjanya bersambung lagi. Mengatur strategi, menawan negeri.

Komando perang - Telah dihantar untuk berjihad ke Palestin dengan menaiki sebuah bas.

Mujahidin harapan - Deman (kena minum kopi radix banyak-banyak ni)

Iman Ghazali alaf baru - Terpaksa menumpukan kerja-kerja akademiknya untuk kebahagian ummat pada masa akan datang.

Daku? Daku masih disini. Tergapai-gapai dalam mengharungi arus kehidupan. Masih jauh ketinggalan dengan sahabat-sahabat seusrah denganku. Mereka panglima. Mereka komando. Mereka mujahidin. Mereka ilmuan.

Jauh di sudut hati. Merindui usrah lama ku. Usrah generasiku. Usrah yang membina ukhwah kami. Tak lentur walau berjauhan.


-ibnuahmad-

1 comment:

Yusry Yusopp said...

20 aktiviti & Permainan Percuma Usrah/LDK di creativesifu.blogspot.com