Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Apr 20, 2009

Kepelbagaian Manusia

Agak susah untuk mengenali keperibadian seseorang. Kadang-kadang ia nampak gah dihadapan, tetapi apabila berdampingan, baru tahu keperibadian sebenar. Tak seperti yang dijangkakan.

Sabda rasulullah SAW yang bermaksud, "Jika hendak mengenali sesorang, keluarlah bermusafir dengannya selama tiga hari. Barulah kita akan mengenalinya."

Seronok juga untuk menkaji perwatakan sebenar seseorang. Perwatakan sejati indidvidu. Perwatakan yang sebenar. Bukannya watak yang hipokrik apabila berada dihadapan orang ramai.

Untuk memahami corak pemikiran sesorang, perkembangan teknologi banyak membantu. Arena penulisan semakin berkembang dewasa ini dengan kewujudan pelbagai jenis laman sebagai medan menterjemahkan pemikiran dalam bentuk penulisan memudahkan lagi untuk mengenali corak pemikiran seseorang. Dengan membaca penulisan-penulisan yang dibuat, dapatlah kita menafsirkan pemikiran penulis tersebut.

"Mamat ni asyik duk cerita bab kahwin je dalam blog dia, dah kemaruk nak kahwin la tu."

"Minah ni terlalu emosi, ada masalah hati ni".

"Mamat ni asyik copy and paste je artikel je, memang yang jenis pemalas. Malas berfikir ni."

"Budak ni jenis nak cari populariti, penuh gambar dia isi dalam blog ni."

Antara beberapa penafsiran yang boleh dibuat apabila melawati laman-laman web yang berbentuk penulisan. Penulisan sahabat-sahabat.

Kadang-kadang suka juga buat lawatan mengejut ke rumah sahabat-sahabat di waktu pagi, petang ataupun malam.

"Rupa-rupanya mamat ni jenis tido pagi. "
"Oooooo....mamat ni suka main games CS waktu malam. Baru tahu."

Kadang-kadang suka juga menguji dari jarak jauh. Contohnya menghantar mesej pertanyaan pada waktu pagi. Kalau tak reply, boleh agak la dia sedang buat apa tu.......

Pada zaman Rasullah SAW, banyak sahabat yang menumpang di rumah sahabat lain untuk melihat amalan sahabat tersebut agar mereka dapat mengamalkannya. Antaranya Abdullah bin Abbas atau lebih dikenali dengan Ibnu Abbas yang tumpang bermalam di rumah Rasulullah SAW untuk melihat apakah amalan yang di buat oleh Rasulullah SAW pada waktu malam.

Kalau betul-betul hendak mengenali sahabat, tinggallah serumah dengannya. Banyak yang kita bleh pelajari dan banyak yang boleh kita perbetulkan. Macam-macam yang boleh kita ketahui mengenainya.

Yang ni susah nak bangun subuh.
Yang ni jenis tido 18 jam sehari.
Yang ni jenis anti-masyarakat. Asyik berkurung dalam bilik 24 jam.
Yang ni minat politik. Kalah Mat Sabu.

Yang ni jenis pengotor. Malas buang sampah.
Yang ni peminat bola.
Yang ni pembaca blog yang setia.
Yang ni peminat kartun.

Yang ni suka chating.
Yang ni suka bergayut.
Yang ni banyak makan.
Yang ni tukang rasa.
Yang ni mat motor.

Macam-macam lagi. Kenangan pahit dan kenangan terindah. Yang sentiasa terpahat dihati ini. Menjadikan ia segamit memori. Memori yang manis tetapi menyayatkan hati apabila perpisahan terjadi.


-ibnuahmad-

2 comments:

Hafizah said...

Sokong...........

Nur_Muslimah said...

Betul3..
manusia..insan biasa..
x lari dr pemikiran begitu..
tp,usahalah menjadi ssorg y husnul dzon..=)