Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger


Apr 16, 2009

Sedih dan Mengecewakan: Kenapa Ia Masih Wujud di Malaysia

Berita yang bertajuk "Serah 3 anak kepada rakan kerana miskin" daripada berita hairan bertarikh 17 April 2009 menceritakan seorang buruh yang menghidap barah otak di Lorong Bahagia, Kampung Bakong, Arau, dekat sini, terpaksa menyerahkan tiga anak lelakinya kepada tiga rakan kerana masalah kemiskinan.

Sakidan Ahmad, 37, dikesan menghidap barah otak sejak dua tahun lalu dan enggan menjalani pembedahan seperti disyorkan pegawai perubatan selepas dimaklumkan mengenai risiko kehilangan nyawa.

"Saya terpaksa mengetepikan nasihat doktor dan tidak menjalani pembedahan kerana memikirkan masa depan serta makan minum isteri, Nurul Natrah Abdullah serta lima anak yang masih kecil dan memerlukan pembelaan sewajarnya."

Dalam era Malaysia yang melangkah ke arah negara maju pada tahun 2020, masih terdapat masyarakat yang begitu melarat. Yang tidak mendapat pembelaan yang sewajarnya daripada pihak yang bertangjawab untuk meringankan penderitaan mereka.

Masih lagi segar difikiran, peristiwa yang berlaku lebih kurang dua tahun lepas yang mana sekeluarga mati rentung dalam kebakaran di Kluang, Johor. Keluarga ini terpaksa menggunakan lilin (punca kebakaran) kerana gagal membayar bil elektrik akibat terpaksa menanggung pengajian tiga orang anak di IPTA. Sedih.

Jika perkara ini berlaku di negeri yang diperintah oleh pembangkang, adalah menjadi tidak hairan kerana ia selalu dimomokkan dengan kemiskinan terutamanya Kelantan. Tetapi ia tetap berlaku di negeri yang diperintah oleh kerajaan yang kaya raya. Ia tetap berlaku dan amat mengecewakan.


-ibnuahmad-

1 comment:

Muhd Syafiq Mat Jap said...

Dosa pemerintah kepada rakyat...