Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Sep 2, 2008

Jikalu Semua Manusia Itu Sama


Tiba-tiba muncul persoalan dalam diriku, kan senang kalau semua manusia itu sama. Perkara ini muncul apabila ada sahabat yang mempersoalkan blogger muda ini yang mempunyai masa untuk menulis blog, tapi tiada masa untuk berdakwah, belajar, usrah dll.

Daku tidak pasti apa yang difikirkan nya.

Bagi ku, bidang penulisan adalah suatu bidang yang amat penting dalam dunia dakwah. Menulis di dalam blog adalah suatu permulaan bagi ku untuk dalam bidang penulisan. Ia adalah sebagai hobi untuk memenuhi masa lapangku. Daripada daku melakukan perkara lain yang tidak berfaedah, baik ku menulis.

Jikalau semua manusia sama, sudah pasti manusia itu sependapat, tiada berlaku peperangan, tiada sengketa, namun Allah maha besar, Allah maha mengetahui. Allah berkehendakkan penciptaan manusia yang berbeza. Ada hikmah yang disebaliknya.

Orang yang tak minat main bola, dia akan mempertikaikan betapa bodohnya berebut bola sebiji di tengah2 padang.

Orang yang tak minat main golf, dia akan mempetikaikannya, bodohnya, pukul bola, lepas tu pergi tengok pula, lepas tu pukul lagi.

Orang yang tak minat menulis blog, dia akan mempertikaikanya.............itulah pendapatku.

Kadang2 kita terlalu keras kepala, tak mahu dengar penjelasan orang lain, pendapat orang lain, asyik syok dengan pendapat sendiri.

Selamilah hati orang lain, selamilah keadaan orang lain. Minda tidak akan berkembang jika asyik berkeras dengan diri sendiri.

-ibnuahmad-

No comments: