Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger


Sep 18, 2008

Terkenang Semasa Dulu

Teringat kenangan dulu, lebih kurang setahun lepas. Apa yang nak dikongsikan ialah susahnya nak tegur orang ni. Nak tegur orang yang buat jahat atau tak baik atau kurang baik supaya buat perkara baik.


Yang lagi susah, apabila kita dah tegur orang, susahnya nak buat apa yang kita tegur itu.


Pernah dulu aku menegur seorang sahabat yang suka tidor pagi. Boleh dikatakan tiap-tiap hari dia tidur pagi. Akhirnya aku diberikan kekuatan untuk menegur sahabatku ini yang perbuatan tidur disebelah pagi tak elok.


Namun apa yang yang terjadi selepas itu, sahabat tu tetap la dengan tidurnya (kerana hidayah itu datang dari Allah, manusia hanya ditugaskan untuk menyampaikan), terhadap diriku sendiri dimana setiap pagi aku merasakan sangat mengantuk sehingga tak tertahan dan tidur juga.


Benarlah, dugaan yang dihadapi oleh seorang pendakwah (daei) amatlah besar. Hendak melaksanakan apa yang telah diungkapkan amatlah susah. Itu baru perkara yang kecil, belum lagi perkara yang besar, masalah ummat Islam yang lebih besar.


Pernah dalam tulisan terdahulu, aku menceritakan tentang seorang sahabat yang mempertikaikan tindakan aku menulis blog. Apa yang aku faham dari kenyataannya ialah perbuatanku ini ”buang masa”. Tetapi pada masa itu aku tetap mempertahankan tindakan ku ini.


Namun apa yang ku lihat sekarang ini, sahabatku itu pula yang asyik duduk mengadap komputer untuk mengedit blog nya sehinggakan tak sempat membantu sahabat2 lain yang sedang masak kat dapur. Boleh dikatakan tiap2 hari.


Bila direnung kembali, terasa agak kelakar, kadang2 nak marah juga.


Sempena bulan ramadhan yang mulia ini, moga2 aku dan semua sahabatku mendapat hidayah dan petunjuk dalam melaksakan dan memperkasakan dakwah islamiah dimuka bumi ini.


-ibnuahmad-

No comments: