Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger


Apr 9, 2009

Suatu Kesangsian - Kes Pembunuhan Wanita Monggolia

Berita Harian bertarikh 10 April 2009 melaporkan dua anggota Unit Tindakan Khas (UTK), Cif Inspektor Azilah Hadri dan Koperal Sirul Azhar Umar dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi selepas didapati bersalah membunuh wanita Mongolia, Altantuya Shaariibu, tiga tahun lalu.

Apabila diimbas pada bacaan yang pertama, dapat dilihat satu keadilan telah ditegakkan di Malaysia. Namun apabila direnung kembali, terdapat kesangsian. Adakah keadilan benar-benar tertegak di Malaysia.


Secara peribadi dan logik akal, apakah tujuan Azilah dan Sirul Azhar melakukan pembunuhan tersebut. Adakah mereka sengaja melakukan pembunuhan? Mustahil, amat mustahil. Pasti ada sebab dan tujuannya. Bagi anggota bawahan seperti mereka, mungkin ada yang mengarahkan mereka berbuat demikian. Mungkin dengan ganjaran yang lumayan dan perlindungan undang-undang terhadap mereka. Kes ini merupakan kes yang besar kerana ia melibatkan negara asing. Pembunuh pula melibatkan unit tindakan khas, bukanya polis biasa, bukannya rakyat biasa. Setelah 3 tahun kes ini berlalu, apa yang dapat diperhatikan, mereka tidak mempunyai kepentingan peribadi untuk melakukan pembunuhan ini.

Jika mereka mendapat arahan dari pihak tertentu untuk melakukan pembunuhan ini, kenapa mereka masih berdiam diri? Kenapa mereka tidak menyatakan dalang sebenar yang mengarahkan pembunuhan ini dilakukan sedangkan mereka sudah dijatuhkan hukuman mati. Adalah tidak berbaloi jika mereka dihukum bunuh sedangkan pengarah sebenar pembunuhan ini masih bebas dan tidak dikenakan sebarang tindakan. Secara logiknya, mustahil mereka akan menyembunyikan pengarah pembunuhan ini.

Sepanjang mengikuti perbicaraan kes ini, wajah Azilah dan Sirul Azhar tidak pernah ditunjukkan kepada rakyat. Adakah mereka mampu "melepaskan diri" dari hukuman ini.? Berkemungkinan mereka akan terlepas dari hukuman ini kerana tidak siapa yang tahu wajah sebenar Azilah dan Sirul Azhar. Apabila hukuman dijalankan, mungkin tempat mereka akan digantikan dengan "watak" lain.

Watak lain bermaksud hukuman bunuh dijalankan kepada pesalah lain (yang juga menghadapi hukuman bunuh atas kesalahan lain) tetapi menggunakan nama mereka. Ataupun hukuman bunuh terhadap mereka diumumkan telah dijalankan tetapi hakikatnya tidak dijalankan. Dan mereka akan dihantar ke luar negara, lalu selamatlah mereka berdua.

Perlu diingat, kes ini juga dikaitkan dengan "orang besar Malaysia" iaitu Abdul Razak Abdullah Baginda merupakan bekas penganalisis politik dan pembantu rapat kepada Datuk Seri Najib Tun Razak. Kes ini turut dikaitkan dengan Perdana Menteri Malaysia sendiri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Jikalau tengok cerita bollywood, "orang besar" (watak jahat) boleh buat apa sahaja. Yang pasti hero (keadilan) akan muncul untuk menewaskan penjahat ini.

Sekadar sedikit kesangsian yang wujud dalam hati. Adakah benar keadilan wujud di Malaysia.


-ibnuahmad-

3 comments:

Nadee H. said...

creta bollwood yg kat tv3 dlu 2 ke?
haha.
khaki sumthin like that tjuk dye.
teka je ;)

Shazwani Mazuki said...

hmm..macam yg saya fikirkan juga..
hanya Allah Maha Mengetahui..

Ibnu Ahmad said...

Dulu minat tengok cerita bollywood ni. Tapi sampai tingkatan 4 je. Lepas tu insaf dah. Tu tahu pasal cerita pengjahat dan hero hindustan.